تطبيقات الذكاء الاصطناعي في مجال التعليم كمنبئ بالهناء الذاتي لـدى عينـة مـن طلبـة المـرحلــة الثـانـويــة بمحـافظــة جــدة Artificial Intelligence Applications in Education as a Predictor of Subjective well-being among a asmple of High School Students in Jeddah

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

جـامعـة المـلك عبــد العـزيـز -جـدة المملكــة العـربيـــة السعـوديـــة

10.21608/jeor.2025.423442

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية للتعَّرف على مستوى استخدامات تطبيقات الذكاء الاصطناعي لطلبة المرحلة الثانوية بمحافظة جدة ،الكشف عن مستوى الهناء الذاتي، التعرف على العلاقة بين استخدم تطبيقات الذكاء الاصطناعي والهناء الذاتي وتحديد امكانية التنبؤ بالهناء الذاتي من خلال استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي والكشف عن وجود فروق في متوسطات درجات
(الذكور، والاناث) في استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي والهناء الذاتي ،وعينة الدراسة (352) من الطلبة أعمارهم من (15-18) سنه، استخدم مقياس تطبيقات الذكاء الاصطناعي الذي قامت بإعداده الباحثتين عام (2025) ، ومقياس الهناء الذاتي (العقيلي والفايز،2024)، واعتمدت الباحثتين المنهج الوصفي الارتباطي لمناسبته لأغراض الدراسة الحالية، تبين النتائج أن مستوى استخدامات لتطبيقات الذكاء الاصطناعي مرتفع، وكان مستوى الهناء الذاتي لدى الطلبة متوسط، وان العلاقة الارتباطية بين متغيري الدراسة بلغت (0.274)، ووجود قيمة للتنبؤ بمستوى الهناء الذاتي من خلال مستوى تطبيقات الذكاء الاصطناعي، وعدم وجود فرق بين فئة الطلاب والطالبات في مقياس تطبيقات الذكاء الاصطناعي ومقياس الهناء الذاتي، وتوصي الدراسة بتقديم برامج تعليمة باستخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي من خلال الطرق التعليمية، وضرورة تدريب الطلبة على طريقة استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي.
The current study aims to identify the level of use of AI applications for high school students in Jeddah, detect the level of self-satisfaction, identify the relationship between the use of AI applications and self-satisfaction, determine the predictability between the use of self-help and the use of AI applications and detect differences in score averages (males, females) in the use of AI and self-indulgence applications, study sample (352) Students aged 15-18, use the AI application scale prepared by the researchers in general (2025), the measure of self-satisfaction (Aqili and Faiz, 2024), and the researchers adopted the correlative descriptive curriculum for the present study. The results show that the level of use of AI applications is high, as is the average level of self-satisfaction of students, and the correlation between the two measures is (0.274) showing a weak pecuniary correlation between the two measures, and the model's predictability has a determination factor R to the 2 = .075 reflects a poor capability for the model to predict the level of subjectivity during the level of AI applications as an independent variable and the absence of a difference between the class of students showing a weak impact of gender on students' grades in the AI application scale and a weak impact of gender on students' grades in the self-satisfaction scale, Recommendations have been made, including the provision of educational programmes using AI applications through educational and methods and the need to train students on how to use AI applications.   
 

الكلمات الرئيسية