دور التعليـم الثـانـوي (نظـام المسـارات) في تحقيـق أهـداف التنميـة المستدامـة بالمملكـة العـربيـة السعـوديـة مـن وجهـــة نظــر المعلمــــات The Role of Secondary Education (Track System) in Achieving Sustainable Development Goals in the Kingdom of Saudi Arabia from the Perspective of Female Teachers

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 كلية التربية - جامعة الملك سعود

2 كلية التربية- جامعة الملك سعود

10.21608/jeor.2025.448387

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن دور التعليم الثانوي (نظام المسارات) في تحقيق أهداف التنمية المستدامة في المملكة العربية السعودية من وجهة نظر المعلمات، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، واعتمدت على الاستبانة الالكترونية لجمع البيانات، وطُبقت على عينة حجمها 40 معلمة في التعليم الثانوي (نظام المسارات) بالمملكة. ومن أهم النتائج أن نظام المسارات يمثل تحولًا جذريًا ونقلة نوعية في بنية التعليم الثانوي، كما يساهم النظام في تهيئة الطلبة للحياة الجامعية والمهنية ، وأن تطبيق نظام المسارات يسهم في التركيز على تنمية المهارات الحياتية مثل التفكير النقدي، والتعلم الذاتي، والعمل التعاوني، ومع ذلك، من أهم التحديات التي تعوق التطبيق الفاعل للنظام، ضعف جاهزية البنية التحتية في بعض المدارس، وقصور برامج التدريب والدعم المهني المستمر للكوادر التعليمية، فضلاً عن عدم وضوح بعض الأدوار التنظيمية والتنفيذية في الميدان التربوي، ومن اهم التوصيات تطوير وتجهيز المدارس الثانوية بما يتوافق مع متطلبات نظام المسارات، من خلال توفير بيئة تعليمية محفزة تشمل معامل حديثة، موارد تعليمية متنوعة، وبنية تقنية تدعم التعلم التفاعلي.
The study aimed to explore the role of secondary education (track system) in achieving the Sustainable Development Goals in the Kingdom of Saudi Arabia from the perspective of female teachers. The study used a descriptive survey approach and relied on an electronic questionnaire to collect data. The study was administered to a sample of 40 female secondary school teachers (track system) in the Kingdom. One of the most important findings is that the Tracks System represents a radical transformation and a qualitative leap in the structure of secondary education. The system also contributes to preparing students for university and professional life. The implementation of the Tracks System contributes to a focus on developing life skills such as critical thinking, self-learning, and collaborative work. However, the most significant challenges hindering the effective implementation of the system include the poor readiness of the infrastructure in some schools, the inadequacy of training programs and ongoing professional support for teaching staff, and the lack of clarity in some organizational and executive roles in the educational field. One of the most important recommendations is to develop and equip secondary schools to meet the requirements of the Tracks System by providing a stimulating learning environment that includes modern laboratories, diverse educational resources, and a technical infrastructure that supports interactive learning.
 

الكلمات الرئيسية