التفاعل بين النمذجة الرمزية والأسلوب المعرفي في الصف المقلوب القائم على الواقع المعزز وأثره في تنمية مهارات التحدث باللغة الإنجليزية لدى طالبات المرحلة المتوسطةThe Interaction Between Symbolic Modeling and Cognitive Style in an Augmented Reality-Based Flipped Classroom and Its Effect on Speaking Skills Among intermediate School Girls

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

كليـــة التـــربيـــة - جـــامعـــة القصيـــم

10.21608/jeor.2025.448385

المستخلص

هدفت هذا البحث إلى الكشف عن أثر التفاعل بين النمذجة الرمزية والأسلوب المعرفي (المندفع/ المتروي) في الصف المقلوب القائم على الواقع المعزز في تنمية مهارات التحدث باللغة الإنجليزية لدى طالبات المرحلة المتوسطة​، وقد استخدم البحث المنهج التجريبي القائم على التصميم شبة التجريبي لمجموعتين تجريبيتين بقياس قبلي وبعدي​، وبلغت عينة الدراسة (60) طالبة من طالبات الصف الأول متوسط بمدينة خميس مشيط، تم تقسيمهن إلى مجموعتين وفقًا للأسلوب المعرفي (المندفع/ المتروي)​، وتمثلت أدوات البحث في اختبار لمهارات التحدث باللغة الإنجليزية، أظهرت نتائج الدراسة وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طالبات كل مجموعة تجريبية في القياسين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التحدث لصالح القياس البعدي، ووجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبين في اختبار مهارات التحدث لصالح المجموعة التجريبية الثانية (المتروي)، وأخيراً كشف البحث عن وجود اثر للتفاعل بين النمذجة الرمزية والأسلوب المعرفي (المندفع/متروي) في بيئة الصف المقلوب القائم على الواقع المعزز على مهارات التحدث، وفي ضوء ما أسفرت عنه نتائج الدراسة تم تقديم عدد من التوصيات والمقترحات المرتبطة بها.
This research aimed to reveal the effect of the interaction between symbolic modeling and cognitive style (impulsive/ reflective) in an Augmented Reality-Based Flipped Classroom on developing English speaking skills among intermediate School Girls. The research employed a descriptive-analytical approach, a systematic developmental approach, and an experimental approach based on a quasi-experimental design involving two experimental groups with pre and post measurement. The research sample amounted to (60) first-grade intermediate school female students in Khamis Mushayt. They were divided into two groups according to their cognitive style (impulsive /reflective). The research instruments were an English-speaking skills test. The results showed that there was statistically significant difference between the pre- and post-test mean scores of each experimental group in favor of the post-test, both in the speaking skills test, and there is a statistically significant differences between the mean scores of the two experimental groups in the speaking skills test, in favor of the second experimental group (the reflective group). Finally, the research revealed an effect of the interaction between symbolic modeling and cognitive style (impulsive /reflectivity) in the augmented reality-based flipped classroom environment on both speaking. Based on the findings, several recommendations and suggestions were submitted.
 

الكلمات الرئيسية