العــــلاج الاستـــراتيجــــي الأســـري عنـــد جــــاي هــــالــــــــيThe Relationship Between Mindfulness and Tendency Towards Addiction on Middle School Students in Jeddah

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

كليـة التـربيـة - قسـم علـم النفـس

المستخلص

تسعى هذه المقالة إلى تسليط الضوء على نظرية العلاج الاستراتيجي كما طوّرها جاي هالي، بوصفها أحد الاتجاهات المعاصرة والفعّالة في الإرشاد الأسري. تنطلق النظرية من فرضية أن المشكلات الأسرية لا تُفهم بمعزل عن السياق التفاعلي للأسرة، بل تتجذر في أنماط سلوكية تتكرر ضمن النظام الأسري ذاته. وتُبرز المقالة دور المعالج بوصفه قائدًا استراتيجيًا يعمل على إعادة تشكيل التفاعل الأسري من خلال تعليمات مباشرة، وتدخلات مفارِقة، وإعادة تأطير للسلوكيات، مستهدفًا إحداث تغيير سلوكي ملموس وقصير المدى. كما تستعرض المقالة أبرز المفاهيم النظرية للنموذج، وتقنياته العملية، والدراسات التي دعمت فاعليته، مع تقديم تحليل نقدي لحدوده النظرية وتحديات تطبيقه في السياقات العربية. وتشير النتائج إلى أن النموذج يمتلك قدرًا عاليًا من الفاعلية في التعامل مع اضطرابات المراهقين والمشكلات الأسرية المعقدة، إلا أن توطينه في البيئات العربية يتطلب تكييفًا ثقافيًا دقيقًا وتدريبًا تخصصيًا للمعالجين. توصي المقالة بأهمية إجراء دراسات تجريبية عربية لقياس أثر هذا النموذج في المؤسسات الإرشادية والتعليمية.
This article aims to shed light on Strategic Family Therapy as developed by Jay Haley, presenting it as one of the contemporary and effective approaches in family counseling. The theory is based on the assumption that family problems cannot be understood in isolation from the interactive context of the family, but rather are rooted in repetitive behavioral patterns within the family system. The article highlights the therapist’s role as a strategic leader who works to restructure family interaction through direct instructions, paradoxical interventions, and reframing techniques, aiming to produce tangible and short-term behavioral change. It also outlines the core theoretical concepts of the model, its therapeutic techniques, and the empirical studies supporting its efficacy, while providing a critical analysis of its limitations and the challenges of applying it in Arab cultural contexts. The findings suggest that the model is highly effective in dealing with adolescent behavioral issues and complex family dynamics. However, its successful implementation in Arab societies requires careful cultural adaptation and specialized training for therapists. The article recommends conducting experimental Arabic studies to evaluate the model’s impact in educational and counseling institutions.
 

الكلمات الرئيسية