أثر استخدام الفيديو المترجم في تدريس التطريز على التحصيل والشغف الأكاديمي لدى الطلاب ذوي الإعاقة السمعية بالجامعةThe impact of using subtitled video in teaching embroidery on the academic achievement and passion of students with hearing impairment at the university

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

جــامعــة عيــن شمــس - مصر

10.21608/jeor.2025.423448

المستخلص

هدف البحث إلى قياس أثر الفيديو المترجم في تدريس وحدة تعليمية لمادة التطريز على التحصيل والشغف الأكاديمي لدى طلاب ذوي الإعاقة السمعية بالجامعة، ومعرفة الفروق بين عينة الطلاب التجريبية والضابطة، وتكونت العينة من (10) طلاب من ذوي الإعاقة السمعية المسجلين بالفرقة الثالثة بكلية التربية النوعية – جامعة عين شمس، واستخدمت الباحثتان المنهج التجريبي عن طريق تطبيق الفيديوهات المترجمة بلغة الإشارة لوحدة تعليمية بمادة التطريز على المجموعة التجريبية كما استخدما مقياس الشغف الأكاديمي واختبار تحصيلي (إعداد الباحثتان)، وأسفرت النتائج عن: وجود فروق ذات دلالة إحصائية (عند مستوى 01,0) بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس الشغف الأكاديمي لمصلحة المجموعة التجريبية(الأعلى في قيمة المتوسط الحسابي)، وأيضا وجود فروق ذات دلالة إحصائية (عند مستوى 01,0) بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي لمصلحة المجموعة التجريبية (الأعلى في قيمة المتوسط الحسابي), كانت آراء المجموعة التجريبية إيجابية نحو التعلم بمشاهدة الفيديو المترجم بلغة الإشارة. كما أوصي البحث بضرورة تطبيق أسلوب الفيديو المترجم بلغة الإشارة في المواد الدراسية الأخرى للطلاب ذوي الإعاقة السمعية.
The research aimed to measure the impact of the translated video in teaching an educational unit of embroidery on the achievement and academic passion of students with hearing disabilities at the university, and to know the differences between the experimental and control sample of students, and the sample consisted of (10) students with hearing disabilities enrolled in the third division of the Faculty of Qualitative Education - Ain Shams University The two researchers used the experimental method by applying videos translated in sign language for an educational unit in embroidery to the experimental group, and they also used the academic passion scale and an achievement test (prepared by the two researchers), and the results resulted in: There are statistically significant differences (at the 01.0 level) between the mean scores of the experimental and control groups in the post-application of the academic passion scale in Favor of the experimental group (the highest arithmetic mean value), and there are also statistically significant differences (at the 01.0 level) between the mean scores of the experimental and control groups in the post-application of the achievement test in Favor of the experimental group (the highest arithmetic mean value), the experimental group had positive opinions towards learning by watching the video subtitled in sign language (the highest arithmetic mean value). The research also recommended that the sign language subtitled video method should be applied in other subjects for students with hearing impairment.
 

الكلمات الرئيسية