التــوجيــه الصــرفــي لقــراءة عبــد اللــه بــن الــزبيــر "رضي الله عنه"Morphological guidance for reading Abdullah bin Al-Zubayr Mohammed Abdullah Ali Alzahrani

نوع المستند : بحوث

المؤلف

إدارة تعليم مكة - وزارة التعليم - السعودية

المستخلص

يتناول هذا البحث الحديث عن القراءة الشاذة للصحابي الجليل عبدالله بن الزبير -رضي الله عنهما- ودراستها صرفيا، وبيان تأثير البناء اللفظي على المعنى، وبيان اطراد ذلك من عدمه، إضافة إلى موافقتها لقياس اللغويين، مع إبراز المعاني الجديدة التي جاءت بها القراءة وإضفائها جمالا للتفكر والتدبر في كتاب الله، ولما في القراءات الشاذة من معاني داعمة للمعاني التي جاءت بها القراءة المتواترة.
   وقد توصلت هذه الدراسة إلى ثمرة الأهداف التي من أجلها بنيت الدراسة: من حيث إنتاج البناء اللفظي معان جديدة تسهم في تدبر كتاب الله، وموافقة ما ورد في هذه الأبنية من قواعد لرأي اللغوين وأقيستهم، وتوضيح عدم اطراد قاعدة: زيادة البناء، زيادة في المعنى.
This research discusses the anomalous reading of the noble Sahabi Abdullah ibn al-Zubair (may Allah be pleased with him), studing it morphologically, highlighting the impact of verbal structure on meaning and whether this is consistent or not. In addition to its agreement with the measurement of linguists, while showcasing the new meanings introduced by this reading and the beauty it adds to contemplation and reflection on the Book of Allah. The study emphasizes the supportive meanings found in the anomalous readings that reinforce the meanings presented in the widely accepted readings.
   This study has reached the objectives for which it was built in terms of producing verbal structures that contribute to the contemplation of the Book of Allah, aligning with the rules presented by linguists and their measurements, and clarifying the lack of consistency in certain aspects

الكلمات الرئيسية