فاعلية الذات ومستوي الطموح كمنبأت بقلق المستقبل لـدي طالبـات المرحلـة الثـانويـة بمـدينــة حـائــل Self-efficacy and level of ambition as predictors of future anxiety among secondary school students in Hail city

نوع المستند : بحوث

المؤلف

كليـة التـربيـة - جـامعـة حـائـل

10.21608/jeor.2024.390599

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى فاعلية الذات ومستوى الطموح وقلق المستقبل لدى طالبات المرحلة الثانوية بمدينة حائل، والكشف عن العلاقة بين مستوى فاعلية الذات ومستوى الطموح وقلق المستقبل، والتعرف على الفروق بين مستوى فاعلية الذات ومستوى الطموح وقلق المستقبل تبعا لمتغيرات (الصف الدراسي، والتخصص)، والتعرف على الفروق بين متوسطي درجات كم من مجموعتي مرتفعي ومنخفضي فاعلية الذات ومستوى الطموح على قلق المستقبل، واخيرا التعرف على مدى إسهام متغيرات فاعلية الذات ومستوى الطموح في قلق المستقبل لدى طالبات المرحلة الثانوية بمدينة حائل، ولتحقيق أهداف الدراسة فقد استخدم المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من (200) طالبة من طالبات المرحلة الثانوية، وقد استخدمت الباحثة مقياس فاعلية الذات إعداد نيفين المصري (2011)، ومقياس مستوى الطموح إعداد كريمة عايد مجاهد (2018)، ومقياس قلق المستقبل إعداد زينب شقير(2005)، وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة فاعلية الذات ،ومستوى الطموح جاءت مرتفعة، بينما كانت درجة قلق المستقبل جاءت متوسطة تميل الي الارتفاع ،كما توصلت الدراسة الي وجود علاقة ارتباطية سالبة احصائيا بين فاعلية الذات، ومستوى الطموح وقلق المستقبل، كما أوضحت النتائج  أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية على متغيرات الدراسة (فاعلية الذات، مستوى الطموح وقلق المستقبل) تبعا لمتغيرات(الصف الدراسي، التخصص)، كما توصلت الدراسة الي وجود فروق ذات دلالة احصائية بين درجات الطالبات مرتفعي فاعلية الذات ومستوي الطموح ومنخفضي فاعلية الذات لصالح مرتفعي فاعلية الذات على مقياس قلق المستقبل، كما توصلت الدراسة الي انه يمكن التنبؤ بقلق المستقبل من خلال فاعلية الذات ومستوى الطموح.
The current study aimed to identify the level of self-efficacy, the level of ambition, and the future anxiety of secondary school students in the city of Hail, And revealing the relationship between the level of self-efficacy and the level of ambition and future anxiety, And to identify the differences between the level of self-efficacy, the level of ambition, and future anxiety according to the variables (grade, specialization), And to identify the differences between the average scores of the high and low self-efficacy groups and the level of ambition on future anxiety, And finally, to identify the extent to which the variables of self-efficacy and the level of ambition contribute to future anxiety among secondary school students in the city of Hail To achieve the objectives of the study, the descriptive approach was used The study sample consisted of (200) high school students, The researcher used the self-efficacy scale prepared by Nevin Al-Masry (2011),The Ambition Level Scale, prepared by Karima Ayed Mujahid (2018), The Future Anxiety Scale, prepared by Zainab Shukair (2005), The results of the study showed that the degree of self-efficacy and the level of ambition was high, while the degree of future anxiety was moderate and tended to be high, The study also found a statistically negative correlation between self-efficacy, level of ambition and future anxiety, The results also showed that there are no statistically significant differences on the study variables (self-efficacy, level of ambition and future anxiety) according to the variables (grad, specialization). The study also found that there are statistically significant differences between the scores of students with high self-efficacy, level of ambition, and low self-efficacy in favor of high self-efficacy on the scale of future anxiety. The study also found that future anxiety can be predicted by self-efficacy and level of ambition.
 

الكلمات الرئيسية