درجة مراعاة كتب الجغرافيا للمرحلة الابتدائية العليا للأسس النفسية للمناهج من وجهة نظر المعلمين ومديري المدارس في محافظة حفر الباطن في المملكة العربية السعودية The Extent to Which Geography Textbooks for the Upper Elementary Grades Consider the Psychological Foundations Underpinning the Curriculum from the Standpoint of Teachers and Principals in Kingdom of S

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

كلية الدراسات العليا - الجامعة الأردنية

10.21608/jeor.2024.386159

المستخلص

هدفت هذا الدراسة التعرف إلى درجة مراعاة كتب الجغرافيا للمرحلة الابتدائية العليا للأسس النفسية للمناهج من وجهة نظر المعلمين ومديري المدراس في محافظة حفر الباطن في المملكة العربية السعودية. تكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي الجغرافيا في المرحلة الابتدائية العليا ومديري المدارس التي تتضمن تلك الصفوف في المدراس الحكومية في محافظة حفر الباطن في المملكة العربية السعودية، حيث بلغ حجم مجتمع الدراسة (365) معلماً، و(300) مديرا في العام الدراسي 2003/2004. أما عينة الدراسة فقد تم اختيارها وفقاً للعينة العشوائية الطبقية، وقد بلغ عدد أفرادها (89) معلماً، و(75) مديراً.
ولتحقيق أهداف الدراسة، طورت استبانة تألفت في صيغتها النهائية من (50) فقرة. تم التحقق من صدقها من خلال عرضها على مجموعة من المحكمين من ذوي الاختصاص، كما تم حساب معامل الثبات وفق معامل الاتساق الداخلي كرونباخ ألفا والذي بلغ (0.86). استخرجت المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لتقديرات أفراد الدراسة لمحتوى كل فقرة من فقرات الدراسة، واستخدم اختبار- ت – وتحليل التباين الثنائي في الإجابة عن أسئلة الدراسة.
وأسفرت الدراسة عن النتائج الآتية: هناك عدد من الأسس النفسية التي ينبغي مراعاتها في مناهج الجغرافيا من تلك التي وقعت في درجة المراعاة المتوسطة، كما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية (0.05= α) بين متوسطات تقديرات أفراد الدراسة لدرجة مراعاة الأسس النفسية في منهاج الجغرافيا يمكن أن تعزى إلى المركز الوظيفي ولصالح المديرين.
وأوصت الدراسة بضرورة الاستفادة من توظيف الأسس النفسية من قبل مخططي المناهج والمعلمين لزيادة تعلم الطلبة في الجوانب المعرفية والمهارية والانفعالية.
This study aimed at investigating the extent to which geography textbooks for the upper elementary grades consider the psychological foundations underpinning the curriculum from the standpoint of teachers and principals in Kingdom of Saudi Arabia. The population consisted of (356) teachers in Hafer Al-Batin governarate in the academic year 2003/2004, and (300) principals. A randomly stratified sample consisted of (89) teachers and (75) principals was selected to respond to the study questionnaire.
To collect data, the researcher developed questionnaire to assess the psychological foundations representation in geography curriculum from teachers and principals perspectives, it consisted of (50) items. Validity of the test was found by content validity through a jury of specialist referees, as well as, its reliability was found by Alpha Cronbach coefficient Which was (0.86).
Means and standard deviations were used to represent the degree of underpinning of psychological foundations in geography curriculum. Also, t-test and two way analysis of variance were used to answer the questions of the study. The study revealed the following results:
There are many moderate representations of the psychological foundations underpinning the geography curriculum.
There are statistically significant differences in the means of psychological foundations underpinning in geography curriculum in favor to principals when compared with teachers.
The study recommended that curricula planners should take psychological foundations into consideration, and teachers have to give attention to them in a way that might enhance the learners` knowledge quality and by meeting their needs and desires.

الكلمات الرئيسية