إدارة بـرامـــج الــتربيـــة الخــاصــــــة في مدارس التعليم الابتدائي بمنطقة عسير فــي ضـــوء مدخــل جـــودة الحيــــاة الــوظيفيـــــة Managing special education programs in primary ‎schools in the Asir region in light of the quality of ‎career approach

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 كلية التربية - جامعة الملك خالد

2 كليـة التربيـة - جامعـة المـلك خالـد

المستخلص

هدف البحث إلى الكشف عن واقع إدارة برامج التربية الخاصة في مدارس التعليم الإبتدائي بمنطقة عسير في ضوء مدخل جودة الحياة الوظيفية، وتحديد المعوقات التنظيمية والبشرية والمادية والكشف عن دلالة الفروق الإحصائية بين متوسطات توافر مؤشرات إدارة برامج التربية الخاصة في مدارس التعليم الإبتدائي التي قد تُعزى لمتغيرات: (المسمى الوظيفي، سنوات الخدمة، المؤهل العلمي) وتحديد الآليات المناسبة لإدارة برامج التربية الخاصة في مدارس التعليم الإبتدائي بمنطقة عسير في ضوء مدخل جودة الحياة الوظيفية، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي، كما تم استخدام الاستبانة كأداة لجمع المعلومات، وطبقت على مجتمع البحث المكون من(145) مديرًا ووكيلاً من المدارس الابتدائية، وتوصل البحث لمجموعة من النتائج أبرزها أن الدرجة الكلية لواقع إدارة برامج التربية الخاصة في مدارس التعليم الإبتدائي بمنطقة عسير بلغ متوسطها الحسابي (3،43)، وجاءت أعلى قيمة لبُعد العمل الجماعي بمتوسط حسابي بلغ (3،94) بدرجة عالية ثم التمكين والتفويض (3.79) بدرجة عالية، بينما جاءت الأبعاد الأخرى بدرجات متوسطة، كما تبين وجود درجة عالية من المعوقات لإدارة برامج التربية الخاصة في مدارس التعليم الإبتدائي بمنطقة ‏عسير بلغت قيمة متوسطها الحسابي (3،58) وكانت أعلاها للمعوقات البشرية بدرجة عالية (3.91) والمعوقات المادية بدرجة عالية (3.68) بينما كانت المعوقات التنظيمية متوسطة بلغت قيمة متوسطها الحسابي (3.26)، كما تبين وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات مؤشرات إدارة برامج التربية الخاصة في مدارس التعليم الإبتدائي بمنطقة عسير. وجاءت التوصيات بتمكين معلمي التربية الخاصة لتحقيق الرضا وبناء الثقة بالقدرات وتعزيز روح الابتكار والمبادرة والالتحاق بالدورات واعتماد التدريب المستمر بربطه بتقييم الأداء وتوفير ظروف بيئية محفزة
The aim of the research is to reveal the reality of managing special education programs in primary schools in the Asir region، as well as identifying the organizational، human and material obstacles to managing special education programs in primary schools in the region، and to reveal the significance of statistical differences between the average availability of indicators for managing special education programs in primary schools. Which may be attributed to the variables: (job title، years of service، academic qualification) and identifying the appropriate mechanisms for managing special education programs in primary schools in the Asir region in the light of the entrance to the quality of work life. The researcher used the descriptive survey method، and the questionnaire was used as a tool for collecting information. It was applied to the research community consisting of (145) principals and agents from primary schools، and the research reached a set of results، most notably that the total degree of the reality of managing special education programs in primary schools in Asir region reached an arithmetic mean of (3.43)، The highest value for the teamwork dimension came with an arithmetic mean of (3.94) with a high degree، then empowerment and delegation (3.79) with a high degree، while the other dimensions came with medium degrees، and it was found that there is a high degree of obstacles to managing special education programs in primary schools in the Asir region Its arithmetic mean value was (3.58)، and it was highest for human obstacles with a high degree (3.91) and material obstacles with a high degree (3.68)، while the organizational obstacles were medium، with an arithmetic mean value of (3.26). in primary schools in the Asir region. Recommendations came to enable special education teachers to achieve satisfaction، build confidence in abilities، enhance the spirit of innovation and initiative، join courses، and adopt continuous training by linking it to performance evaluation and providing stimulating environmental conditions.
 


الكلمات الرئيسية