اليقظـة العقليـة وعلاقتهـا بالمـرونـة النفسيـة لـدى طـلاب المرحلـة الثانـويـة بالمدينــة المنـورة Mindfulness its relationship to psychological flexibility among secondary school students in Medina

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

جامعة الملك عبد العزيز- كلية التربوية

المستخلص

هدف البحث إلى التحقق من العلاقة الارتباطية بين اليقظة العقلية والمرونة النفسية لدى طلاب المرحلة الثانوية بالمدينة المنورة، وقد اعتمد البحث على المنهج الوصفي الارتباطي، وتألفت عينة البحث من (200) طالب في المرحلة الثانوية بالمدينة المنورة، بمتوسط عمري (16.3) وانحراف معياري (0.93)، وتم تطبيق مقياس اليقظة العقلية لـ Baer (2006)، ومقياس المرونة النفسية (إعداد الباحث). وكان تطبيق هذه الأدوات إلكترونيًا باستخدام نماذج جوجل (Google Forms). وأشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين اليقظة العقلية والمرونة النفسية وجميع أبعادهما.
The research aimed to investigate the correlation between Mindfulness and psychological flexibility among secondary school students in Medina. The research relied on the descriptive, correlational approach. The research sample consisted of (200) students in the secondary school in Medina, with an average age of (16.3) and a standard deviation of (0.93), and the Mindfulness scale of Baer (2006) and the psychological flexibility scale (prepared by the researcher) were applied. These tools were applied electronically using Google Forms. The results indicated that there is a positive, statistically significant correlation between Mindfulness and psychological flexibility and all their dimensions.
 
 

الكلمات الرئيسية