فاعلية بيئة تعلم إلكترونية تشاركية (تسلسلية/ تآزرية) فــي تنميــــة مهـــارات الطبــاعـــة ثــلاثيــة الأبعــــاد لــــدى طالبــات المرحلــة الثــانــويــــة The Effectiveness of Electronic Collaborative Learning Environment (Sequential / Synergistic) in the Developing for Three-Dimensional Printing Skills for Secondary School Student

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 باحثة بقسم تقنيات التعليم، كلية التربية- جامعة القصيم

2 أستاذ تقنيات التعليم المشارك، كلية التربية – جامعة القصيم

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية بيئة تعلم إلكترونية تشاركية ( تسلسلية/ تآزرية) في تنمية مهارات الطباعة ثلاثية الأبعاد لدى طالبات المرحلة الثانوية، تم استخدام المنهج التطويري، وبلغت عينة الدراسة (30) طالبة من طالبات الصف الثاني الثانوي، تم تقسيمهن إلى مجموعتين تجريبيتين متكافئتين، وتمثلت أدوات الدراسة في اختبار تحصيلي لقياس الجانب المعرفي المرتبط بمهارات الطباعة ثلاثية الأبعاد، وبطاقة ملاحظة، وبطاقة تقييم المنتج لقياس الجانب الأدائي المرتبط بمهارات الطباعة ثلاثية الأبعاد، وقد أسفرت نتائج الدراسة عن وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05 ≥ a) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبيتين في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي لصالح المجموعة التجريبية، التي درست بنمط التشارك التسلسلي، يرجع للتأثير الأساسي لاختلاف نمط التشارك، وعن وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05 ≥ a) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبيتين في التطبيق البعدي لبطاقة الملاحظة لصالح المجموعة التجريبية، التي درست بنمط التشارك التآزري، يرجع للتأثير الأساسي لاختلاف نمط التشارك، كما أسفرت عن عدم وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة(0.05 ≥ a) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبيتين في التطبيق البعدي لبطاقة تقييم المنتج، وفي ضوء النتائج تم تقديم عدد من التوصيات، منها: أنه يمكن الاستفادة من نمطي التشارك التسلسلي والتآزري إذا كان ناتج التعلم المستهدف هو التحصيل المعرفي أو تنمية المهارات الأدائية وذلك عند التعلم في بيئات التعلم الإلكترونية، كذلك الاستفادة من مواصفات تصميم بيئات التعلم الإلكترونية التشاركية وإمكانات أدوات التشارك في إعداد بيئات التعلم الإلكترونية، والاستفادة من مواصفات تصميم النماذج ثلاثية الأبعاد في تصميم وطباعة النماذج ثلاثية الأبعاد، كما تم تقديم مقترحات لبحوث مستقبلية في مجال التعلم التشاركي.
The study aimed to reveal the effectiveness of a participatory sequential and synergistic e-learning environment in developing three-dimensional printing (3D printing) skills for secondary school students, as the study followed the Developmental Research Method. The study tools were applied to a sample of 30 f girls in the second year of the secondary school of studies courses. The sample was divided into two equivalent experimental groups, where the study tools were an achievement test for the cognitive aspect associated with 3D printing  skills, a note card, and a product evaluation card to measure the performance aspect associated with 3D printing skills. The search results showed a statistically significant difference at the level of (0.05 ≥ α) between the average grades of female students of the two experimental groups in the post-implementation of the achievement test for the benefit of the group The experimental method studied in the sequential sharing pattern is due to the main effect of the difference in the pattern of sharing. There is a statistically significant difference of (0.05 ≥ α) between the average scores of female students of the two experimental groups in the post-application of the note card in favor of the experimental group that studied the pattern of synergistic sharing due to the main effect of the difference in the pattern of sharing, and the absence of a statistically significant difference at the level of significance (0.05 ≥ α) between the average grades of female students of the two experimental groups in the post-application of the product evaluation card. In the light of the results, a number of recommendations were presented including It is possible to benefit from the sequential and synergistic sharing patterns if the target learning outcome is cognitive achievement or the development of performance skills when learning in e-learning environments. As well as benefiting from the specifications of designing participatory e-learning environments, the capabilities of sharing tools in preparing e-learning environments, and also can benefit from the design specifications of three-dimensional models in the design and printing of three-dimensional models. Proposals were also made for future research in the area of participatory learning.

الكلمات الرئيسية