درجة تضمين معايير التصميم الشامل للتعلم (UDL) في محتوى مقرر لغتي للصفوف الأولية في المملكة العربية السعودية Degree of Inclusion of Universal Design for Learning (UDL) Criteria in the Content of My Language Curriculum for Lower Elementray Stages in the Kingdom of Saudi Arabia

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 ماجستير مناهج وطرق تدريس معلمة بابتدائية التعليم الشامل (381) بإدارة تعليم الرياض

2 الأستاذ المشارك بقسم المناهج وطرق التدريس جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

هَدَفت الدراسة إلى التعرُّف على درجة تضمين معايير التصميم الشامل للتعلُّم (UDL) في محتوى مقرَّر "لغتي" للصفوف الأوَّلية في المملكة العربية السعودية. ولتحقيق أهداف الدراسة؛ تَمَّ اتِّباع المنهج الوصفيِّ بأسلوب تحليل المحتوى، حيث شَمِل مجتمَع الدراسة وعيِّنتها كتب مقرَّر "لغتي" للصفوف الأوَّلية للمرحلة الابتدائية، للفصلين الدراسيين الأول والثاني، في المملكة العربية السعودية للعام الدراسيِّ 1443ه -2021م، البالغَ عددُها (6) كتب، وتمثَّلت أداة الدراسة في بطاقة تحليل المحتوى.
ومن أهمِّ ما أسفرت عنه نتائج الدراسة:

توافر معايير التصميم الشامل للتعلُّم في مقرَّر "لغتي" للصفوف الأوَّلية للمرحلة الابتدائية في المملكة العربية السعودية إجمالًا، بنسبة (54,4%)، وبدرجة توافر متوسِّطة.
توافر معيار عرض المعلومات في مقرَّر "لغتي" للصفوف الأوَّلية في المرحلة الابتدائية بنسبة (24,9%)، في المرتبة الأولى، بدرجة منخفضة، يليه في المرتبة الثانية معيار المشاركة والتفاعل بنسبة (17,6)، وبدرجة منخفضة جدًّا، وكان معيار أداء المتعلِّم والتعبير عن فَهْمه في المرتبة الأخيرة بنسبة (11,9%)، وبدرجة منخفضة جدًّا.

وفي ضوء النتائج، قدَّمت الباحثة عددًا من التوصيات، منها: الإفادة من نتائج الدراسة الحاليَّة بضرورة تبنِّي مناهجَ تراعي معايير التصميم الشامل للتعلُّم في تصميم المقرَّرات الدراسية، والتركيز على توفير فرص للاستفادة من معايير التصميم الشامل للتعلُّم في مقرَّر "لغتي" وما يتضمَّنه من مشاركة وعرض وأداء، كما اقترحت الباحثة إجراء عدد من الدراسات المستقبلية.
The study aimed to identify the degree of inclusion of the Universal Design for Learning (UDL) criteria in the content of My Language curriculum for lower elementary stages of primary stage. To achieve the objectives of the study; the descriptive approach was followed by the method of content analysis. As the study population and its sample included six books of My Language curriculum for the lower elementary stages of the primary stage. The study used the books of the first and second semesters, in the Kingdom of Saudi Arabia for the academic year 1443 AH-2022 AD. And the study tool was represented in the content analysis card.
    The findings of the study:

Availability of comprehensive design criteria for learning in My Language course for the lower elementary stages of the primary stage in the Kingdom of Saudi Arabia as a whole, at a rate of 54.4%, with an average degree of availability.
For the first rank, the availability of the criterion for displaying information in My Language course for the lower elementary stages at the primary level with a percentage of (24.9%) with a low degree. The second rank was based on the criterion of participation and interaction with a percentage of (17.6) at a very low level. Finally, the learner's performance criterion and the expression of his understanding was in the last rank with a percentage of (11.9%) at a very low degree.

     In light of the results, the researcher presents a number of recommendations including; Education experts and curricula developers benefiting from the results of the current study by the necessity of adopting curricula that take into account the criteria of the comprehensive design of learning in the design of the curriculum. Focusing on providing opportunities to benefit from the criteria of the comprehensive design of learning in My Language course and what it includes from participation, presentation, and performance. Also, the researcher suggested conducting a number of future studies.
 

الكلمات الرئيسية