تأثير نوع الاختبار على ذاكرة الجنسين من الطالبات والطلاب الجامعيين فـى مقـرر أكـاديمــى Effect of the Testing Type on the Genders Memory of both Male and Female University Students in an Academic Course

نوع المستند : بحوث

المؤلف

مدرس علم النفس التربوى – قسم العلوم التربوية والنفسية كلية التربية النوعية – جامعة بنها

المستخلص

هدفت الدراسة الى اختبار تأثير نوع الاختبار على ذاكرة الطالبات والطلاب الجامعيين فى مقرر أكاديمى.
طبق الباحث اختبارات الدراسة التى أعدها على عينة عشوائية بسيطة عددها (40) من طالبات وطلاب جامعيين، للتحقق من صدق وثبات هذه الاختبارات.
وللاجابة عن أسئلة الدراسة طبق الباحث الاختبارات التى أعدها – بعد تقدير صدقها وثباتها - على عينة عشوائية بسيطة من الطالبات والطلاب الجامعيين عددها الكلى (128): نصفهم (64) طالب، والنصف الأخر (64) طالبة.
وتم معالجة النتائج باستخدام التحليل الاحصائى المناسب. وأظهرت نتائج الدراسة: اثباب ميزة تأثير الاختبار، ولا فروق بين الجنسين فى ممارسة الاسترجاع طويل المدى، ولا فروق ايضا فى التأثير الايجابى لأى من اختبارى الاكمال أو الاختيار من متعدد على ذاكرة الطالبات والطلاب الجامعيين.
وقد نوقشت النتائج فى ضوء كل من الاطار النظرى والدراسات السابقة ذات الصلة. وأخيرا قدمت الدراسة الحالية عددا من التوصيات والبحوث المقترحة منبثقة من نتائجها
The study aimed to test the effect of the testing type on the memory of female and male university students in an academic course.
The researcher applied the study tests that he prepared on a simple random sample of (40) female and male university students, to verify the validity and reliability of these tests. In order to answer the questions of the study, the researcher applied the tests which he prepared - after estimating their validity and reliability- on a simple random sample of female and male university students, totaling (128): half of them (64) male students, and the other half (64) female students.
The results were processed using the appropriate statistical analysis. The results of the study showed: The testing effect was proven, and there were no differences between the two genders in the practice of long-term retrieval, and there were also no differences in the positive impact of any of the completion or multiple-choice tests on the memory of female and male university students.
The results were discussed in light of both the theoretical framework and related previous studies. Finally, the current study presented a number of recommendations and proposed research based on its results.

الكلمات الرئيسية