فعالية برنامج تدريبي قائم على القصِة في تحسين المهارات اللغوية ومهاراتِ السلامةِ لدى عينة من ذوى الإعاقة الفکرية The effectiveness of a story-based training program on improving the linguistic and safety skills for a sample of intellectually disabled

نوع المستند : بحوث

المؤلف

مستشــــار تــــربــــوي معهد أواصر المعرفة للتدريب والاستشارات - الرياض

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التحقق من مدى فعالية برنامج تدريبي قائم على القصِة في تحسين المهارات اللغوية ومهاراتِ السلامةِ لدى عينة من ذوى الإعاقة الفکرية.
وقد استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي لمناسبته للدراسة؛ وتکوّن مجتمع الدراسة من تلاميذ مدرسة التربية الفکرية من ذوى الإعاقة الفکرية بمدينة کفر الشيخ، وقد اختار الباحث عينة قصدية من هذه المدرسة قوامها (18) تلميذ تم تقسيمهم بالتساوي إلى مجموعتين (مجموعة ضابطة ومجموعة تجريبية). وضمت أدوات الدراسة الحالية مقياس المهارات اللغوية (إعداد الباحث). مقياس السلوک التکيفي (البعد الخاص بالصحة والأمان) ترجمة وتقنين احمد أبو زيد وجابر عبدالله (2013). بالإضافة إلى البرنامج الذي أعده الباحث للتحقق من فعالية برنامج تدريبي قائم على القصِة في تحسين المهارات اللغوية ومهاراتِ السلامةِ لدى عينة من ذوى الإعاقة الفکرية.
وضمت أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يلي:
1-  وجود فروق ذَات دلالة إحصائية بَيْن متوسطات رتب درجات تلاميذ المجموعة التجريبية ومتوسطات رتب درجات تلاميذ المجموعة الضابطة على مقياس المهارات اللغوية بعد تطبيق البرنامج التدريبي لصالح المجموعة التجريبية.
2-  وجود فروق ذَات دلالة إحصائية بَيْن متوسطات رتب درجات تلاميذ المجموعة التجريبية ومتوسطات رتب درجات تلاميذ المجموعة الضابطة على مقياس السلوک التکيفي (البعد الخاص بالصحة والأمان) بعد تطبيق البرنامج التدريبي لصالح المجموعة التجريبية.
3-  وجود فروق ذَات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في القياس (القبلي والبعدي) على مقياس المهارات اللغوية ومقياس السلوک التکيفي (البعد الخاص بالصحة والأمان) لصالح الْقِيَاس َالْبَعْدِيِّ بعد تطبيق البرنامج التدريبي.
The study aimed to investigate the effectiveness of a story-based training program on improving the linguistic and safety skills for a sample of the intellectually disabled.
The researcher used the quasi-experimental method. The study population contained students from the intellectual education school (the educable) in Kafr El-Sheikh, purposive sample consisting of (18) students who were equally divided into control group and experimental group.
The study tools included the linguistic Skills Scale (Prepared by the researcher), the Adaptive Behavior Scale, translated by Ahmed Abu Zeid and Jaber Abdullah(2013), in addition to the program prepared by the researcher to verify the effectiveness of a story-based training program on improving the linguistic and Safety skills with for a sample of intellectually disabled.
The most important results of the study:

There are statistically significant differences between the mean grades of the experimental group and the control group on the linguistic skills scale after applying the training program for the experimental group.
There are statistically significant differences between the mean grades of the experimental group and the control group on the adaptive behavior scale (health and safety dimension) after applying the training program for the experimental group.
There are statistically significant differences between the mean grades of the experimental group pupils in the pre and post measurement on the linguistic skills scale and the adaptive behavior scale (health and safety dimension) in favor of post measurement after applying the training program.

الكلمات الرئيسية