جـــودة الحيـــاة وعـــلاقتهـــا بالقلــق الاجتمــاعــــي لـــدى طـــلاب المـــرحلـــة الثـــانـــويـــة بمـــدينـــه جــــــدة Quality of Life and Its Relationship to Social Anxiety among High School Students in Jeddah

نوع المستند : بحوث

المؤلف

ادارة تعليم جدة

10.21608/jeor.2025.448393

المستخلص

هدف البحث إلى التحقق من العلاقة الارتباطية بين جودة الحياة والقلق الاجتماعي لدى طلاب المرحلة الثانوية بمدينة جدة. واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الكمي، وتمثلت عينة البحث في (200) طالب وطالبة من طلاب المرحلة الثانوية بمدينة جدة. وطبق عليهم مقياسي جودة الحياة والقلق الاجتماعي. وأشارت نتائج البحث إلى أن مستوى جودة الحياة لدى طلاب المرحلة الثانوية جاء متوسطًا، بينما جاء مستوى القلق الاجتماعي مرتفعًا. كما أشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية سالبة وقوية دالة إحصائيًا بين مستوى جودة الحياة ومستوى القلق الاجتماعي لدى طلاب المرحلة الثانوية بمدينة جدة.
The aim of the research was to investigate the correlational relationship between quality of life and social anxiety among high school students in the city of Jeddah. The study adopted a quantitative descriptive approach, and the research sample consisted of 200 male and female high school students in Jeddah. The quality of life and social anxiety scales were applied to the participants. The results indicated that the level of quality of life among high school students was moderate, while the level of social anxiety was high. The findings also showed a strong, statistically significant negative correlation between the level of quality of life and the level of social anxiety among high school students in Jeddah.
 

الكلمات الرئيسية