رؤيـة مستقبليـة مقترحـة لتطـويـر تخصـص الصحـة النفسيــة فــي ضــوء علــم النفــس السيبــرانـــيA Proposed Future Vision for Developing the Mental Health Field in Light of Cyberpsychology

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 كلية التربيـة جامعـة - حلوان وجامعة الباحة

2 جامعة الامام محمد بن سعود الإسلامية

10.21608/jeor.2025.448392

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تقديم رؤية مستقبلية لتطوير تخصص الصحة النفسية في ضوء علم النفس السيبراني، من خلال تناول ثلاثة محاور رئيسية: أولًا تطوير برامج الدراسات العليا عبر تحديث المناهج لتواكب التطورات التكنولوجية، بإدماج تخصصات مثل علم النفس السيبراني والصحة النفسية الرقمية، وإطلاق برامج تعليمية متقدمة كالدبلوم المهني والماجستير، مع توظيف التكنولوجيا الحديثة كالذكاء الاصطناعي والواقع الافتراضي في التدريب والتدريس، وثانيًا تعزيز البحث العلمي من خلال تشجيع التعاون الدولي وتطوير أدوات تكنولوجية لتحليل البيانات النفسية، وإجراء أبحاث تطبيقية تعالج قضايا معاصرة مثل إدمان التكنولوجيا والتنمر الإلكتروني، مع التركيز على استدامة البرامج النفسية وتفاعل الإنسان مع التكنولوجيا، وثالثًا بناء قدرات أعضاء هيئة التدريس بتنظيم ورش عمل ودورات تدريبية حول الصحة النفسية الرقمية، وتدريب الأكاديميين على استخدام تطبيقات الصحة النفسية والواقع الافتراضي والذكاء الاصطناعي في التدريس والإرشاد، وخلصت الدراسة إلى أهمية تقديم برامج دراسات عليا مبتكرة تُدمج فيها التكنولوجيا، وتطوير البحث العلمي لمواكبة التحديات الرقمية وإيجاد حلول عملية، وتعزيز قدرات الأكاديميين بأحدث الأساليب التكنولوجية، بما يسهم في دعم التكامل بين الصحة النفسية والتكنولوجيا لتحسين جودة الحياة النفسية في المجتمع الرقمي.
The study aimed to present a future vision for developing the field of mental health in light of cyberpsychology by addressing three main axes. First, developing postgraduate programs by updating curricula to keep pace with technological advancements, integrating disciplines such as cyberpsychology and digital mental health, and introducing advanced educational programs like professional diplomas and master's degrees, while utilizing modern technologies such as artificial intelligence and virtual reality in training and teaching. Second, enhancing scientific research by promoting international collaboration and developing advanced technological tools for analyzing psychological data, as well as conducting applied research to address contemporary issues like technology addiction and cyberbullying, with a focus on the sustainability of psychological programs and human interaction with technology. Third, building the capacities of faculty members through organizing workshops and training courses on digital mental health, and training academics to use mental health applications, virtual reality, and artificial intelligence in teaching and counseling. The study concluded with the importance of introducing innovative postgraduate programs that integrate technology, developing scientific research to address digital challenges and provide practical solutions, and enhancing the capabilities of academics using the latest technological methods, thereby contributing to the integration of mental health and technology to improve psychological well-being in the digital society.
 

الكلمات الرئيسية