واقع الخدمات الانتقالية المقدمة للطلبة ذوي الإعاقة السمعية مـن وجهــة نظــر معلميهــم بمحــافظــة جـــدةThe Reality of the Transitional Services Provided to Students with Hearing Disability from their teachers' Perspectives in Jeddah Governorate

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

كلية التربية - جامعة جدة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن واقع الخدمات الانتقالية المقدمة للطلبة ذوي الإعاقة السمعية من وجهة نظر معلميهم بمحافظة جدة، والتعرف إلى الفروق في تلك المؤشرات تبعاً لمتغيرات الدراسة: الجنس، والمؤهل العلمي، وعدد سنوات الخبرة، ومكان العمل. ولتحقيق تلك الأهداف، اتبع الباحثان المنهج الوصفي (المسحي) حيث قام بإعداد استبانة تكونت بصورتها النهائية من (33) فقرة توزعت على أربعة أبعاد، وتم تطبيقها على عينة تضمنت (116) معلماً ومعلمة للطلبة ذوي الإعاقة السمعية التابعين للإدارة العامة للتعليم بمحافظة جدة. وأظهرت نتائج الدراسة الحالية أن واقع الخدمات الانتقالية المقدمة للطلبة ذوي الإعاقة السمعية جاء بمستوى متوسط بشكلٍ عام، وكذلك الأمر بالنسبة لأبعاد الاستبانة الأربعة والتي جاءت بمستوى متوسط؛ حيث احتل بُعّدْ الخدمات الانتقالية الأكاديمية المرتبة الأولى، يليه بُعّدْ الكفايات في مجال الخدمات الانتقالية، ثم يليه بُعّدْ الخدمات الانتقالية المهنية، في حين احتل بُعّدْ الخدمات الانتقالية الاستقلالية المرتبة الأخيرة بين أبعاد الاستبانة. كما وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسطات الدرجة الكلية للاستبانة تبعاً لمتغيرات الجنس، وعدد سنوات الخبرة، ومكان العمل. وبناءً عليه، أوصت الدراسة بضرورة تعزيز توحيد السياسات والإجراءات الانتقالية في جميع المؤسسات التعليمية لضمان استمرارية تقديم خدمات ذات جودة عالية للطلبة ذوي الإعاقة السمعية، وتطوير برامج تدريبية مخصصة تستهدف رفع كفاءة معلمي ذوي الإعاقة السمعية، خاصةً في مجال الخدمات الانتقالية الأكاديمية والمهنية.
The current study aimed to explore the reality of transitional services provided to students with hearing disabilities from their teachers' perspective in Jeddah governorate. It also examined the differences in these indicators based on the study variables: gender, academic qualifications, years of experience, and workplace. To achieve these objectives, the researcher utilizes a descriptive survey method. A questionnaire was developed and contained 33 items divided into four dimensions which were administered to a sample of 116 teachers of students with hearing disabilities working under the General Directorate of Education in Jeddah governorate. The results of the current study showed that the overall level of transitional services provided to students with hearing disabilities was moderate, as were the four dimensions of the questionnaire. Among these, the academic transitional services dimension ranked first, followed by the competencies dimension in the field of transitional services, and then the professional transitional services dimension, while the independent transitional services dimension ranked last. Furthermore, the findings revealed no statistically significant differences in the total score averages for the questionnaire based on the variables of gender, years of experience, or workplace. Accordingly, the study recommended the necessity of enhancing the standardization of transitional policies and procedures across all educational institutions to ensure the continuous provision of high-quality services for students with hearing disabilities. It also emphasized the importance of developing specialized training programs to improve the efficiency of teachers working with students with hearing disabilities, particularly in the area of academic and vocational transition services.
 

الكلمات الرئيسية