رعاية الموهوبين من ذوي الإعاقة في البيئة التعليمية السعودية: مــراجعــة منهجيــة لاستــراتيجيــات الــدمــــــجSupporting Gifted Students with Disabilities in the Saudi Educational Context: A Systematic Review of Inclusion Strategies

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

جامعـة المـلك عبـدالعزيـز

المستخلص

تسعى هذه الدراسة إلى تحليل واقع رعاية الطلاب الموهوبين من ذوي الإعاقة في البيئة التعليمية السعودية، من خلال مراجعة منهجية للأدبيات التربوية التي تناولت استراتيجيات الدمج الشامل لهذه الفئة الفريدة. وتُسلط الدراسة الضوء على فعالية الممارسات التعليمية التي تدمج بين تعليم الموهوبين والتربية الخاصة، من حيث قدرتها على دعم النمو الأكاديمي والاجتماعي لهؤلاء الطلاب، مع استعراض التحديات التنظيمية والتعليمية والنفسية التي تعيق تنفيذ الدمج بالشكل الفاعل. وقد اعتمدت الدراسة على منهج المراجعة المنهجية، وحللت محتوى 12 دراسة تم اختيارها وفق معايير دقيقة من قواعد بيانات علمية معتمدة. كشفت النتائج عن أن النهج الشامل متعدد الأبعاد، والذي يوظف التعليم المتمايز، والتقنيات المساندة، ونموذج الاستجابة للتدخل، يمثل منطلقًا فعالًا لتعزيز مشاركة الطلاب الموهوبين من ذوي الإعاقة في بيئات التعلم. وتوصي الدراسة بضرورة تطوير سياسات تعليمية مرنة، وتأهيل المعلمين معرفيًا ومهنيًا، وتوفير بيئات داعمة نفسيًا واجتماعيًا، بما يضمن دمجًا تعليميًا منصفًا ومستدامًا ينسجم مع مستهدفات رؤية السعودية 2030.
This study aims to analyze the current state of support for gifted students with disabilities within the Saudi educational context, through a systematic review of educational literature addressing inclusive strategies for this unique group. The study highlights the effectiveness of instructional practices that integrate gifted education and special education, particularly in supporting the academic and social development of twice-exceptional students. It also examines the organizational, instructional, and psychosocial challenges hindering the effective implementation of inclusive education. Using a systematic review methodology, the study analyzed 12 selected research papers based on rigorous inclusion criteria from accredited scientific databases. The findings reveal that a comprehensive, multi-dimensional approach—incorporating differentiated instruction, assistive technologies, and the Response to Intervention (RTI) model—can significantly enhance the participation of gifted students with disabilities in learning environments. The study recommends developing flexible educational policies, improving teacher preparation both cognitively and professionally, and providing psychologically and socially supportive settings, to ensure equitable and sustainable inclusion aligned with Saudi Arabia’s Vision 2030.
 

الكلمات الرئيسية