مستـوى تضمـين مهــارات الـرياضيـات المجتمعيــة في كتب الرياضيات للمرحلة الابتدائية بالمملكة العربية السعودية The level of embedding social math skills in Elementary grade math books in Kingdom of Saudi Arabia

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 السعودية

2 جـامعــة الامـام محمـد بن سعـود الإسـلاميـة

المستخلص

هدفت الدِّراسة إلى التعرف على درجة توافر مهارات الرياضيات المجتمعية في محتوى كتب الرياضيات للصف الثالث من المرحلة الابتدائية، ولتحقيق أهداف الدِّراسة تمَّ اتباع المنهج الوصفي التحليلي، وبناء قائمة بمهارات الرياضيات المجتمعية اللازم توافرها في كتب الرياضيات للصف الثالث من المرحلة الابتدائية، ومن ثمَّ تحويلها إلى بطاقة تحليل المحتوى، والتي اشتملت على (18) مؤشراً، موزعة على (3) مهارات فرعية، تفرعت من (2) مهارات رئيسية كتالي: مهارة إعداد الفرد للحياة وتتضمن: (المهارات الشخصية، المهارات الشخصية)، ومهارة إعداد الفرد للمجتمع وتتضمن: (المهارات الاجتماعية). وبعد التأكد من ثباتها تَّم تحليل محتوى كتاب الرياضيات للصف الثالث من المرحلة الابتدائية، والبالغ عددها (3) كتب، للفصل الدراسي الأول والثاني والثالث، ورصد التكرارات وحساب النسب المئوية. وتوصلت نتائج الدِّراسة إلى ما يلي: بلغ متوسط النسبة المئوية لتوافر مهارات الرياضيات المجتمعية في محتوى كتب الرياضيات للصف الثالث الابتدائي للفصل الدراسي الأول (64.2%)، وبدرجة توافر متوسطة، بينما بلغت (23.2%) وبدرجة توافر منخفضة، في محتوى كتاب الرياضيات للصف الثالث الابتدائي للفصل الدراسي الثاني، وتوافرت بدرجة منخفضة جداً، وبنسبة مئوية بلغت (12.7%) في محتوى كتاب الرياضيات للصف الثالث الابتدائي للفصل الدراسي الثالث، وفي ضوء النتائج السابقة وضعت الباحثة عدداً من التوصيات.
The study aimed to identify the degree of availability of community mathematics skills in the content of mathematics books for the third grade of the primary stage. To achieve the objectives of the study, the descriptive analytical approach was followed, and a list of the community mathematics skills required to be available in the mathematics books for the third grade of the primary stage was built, and then converted into a card. Content analysis, which included (18) indicators, distributed into (3) sub-skills, branched out from (2) main skills as follows: the skill of preparing the individual for life, which includes: (personal skills, interpersonal skills), and the skill of preparing the individual for society, which includes: (Social skills). After ensuring its stability, the content of the mathematics book for the third grade of primary school, which was numbered (3) books, for the first, second and third semesters was analysed, and frequencies were monitored and percentages were calculated. The results of the study reached the following: The average percentage of availability of community mathematics skills in the content of mathematics books for the third grade of primary school for the first semester was (64.2%), with a moderate degree of availability, while it was (23.2%), with a low degree of availability, in the content of the mathematics textbook for the third grade. It was available to a very low degree, with a percentage of (12.7%) in the content of the mathematics textbook for the third grade of primary school for the third semester. In light of the previous results, the researcher made a number of recommendations.
 

الكلمات الرئيسية