توظيف الذكاء الاصطناعي في تطوير تعليم الأشخاص ذوي الإعاقة من وجهة نظر المختصين في المناهج التعليمية Employ Artificial Intelligence to Develop Education for People with Disabilities from the Perspective of Curriculum Specialists

نوع المستند : بحوث

المؤلف

السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى توظيف الذكاء الاصطناعي في تطوير تعليم الأشخاص ذوي الإعاقة من وجهة نظر المختصين في المناهج التعليمية، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي، وقد بلغت عينة الدراسة (30) من المختصين في المناهج التعليمية في الجامعات السعودية الحكومية، تم اختيارهم بطريقة عشوائية، وكانت أداة الدراسة هي الاستبانة حيث تكونت من (77) عبارة مقسمة إلى خمسة محاور: دعم الذكاء الاصطناعي للبيئة التعليمية، للمعلم، للطالب من ذوي الإعاقة، للمناهج التعليمية، تحسين نواتج تعليم الأشخاص ذوي الإعاقة، وباستخدام المنهج الوصفي، من أبرز نتائج الدراسة أكدت استجابات المشاركين علي أن توظيف الذكاء الاصطناعي في تطوير تعليم الأشخاص ذوي الإعاقة من وجهة نظر المختصين في المناهج التعليمية جاءت بموافقة كبيرة من المشاركين، وأنه لا توجد فروق في استجابات المشاركين عن توظيف الذكاء الاصطناعي في تطوير تعليم الأشخاص ذوي الإعاقة من وجهة نظر المختصين في المناهج التعليمية وفقاً لمتغير الجنس ومكان العمل. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات منها: العمل على توفير سياسات خاصة بالتعليم توفر المبادئ والممارسات التعليمية التي تتبنى الذكاء الاصطناعي في تعليم الأشخاص ذوي الإعاقة، تطوير الأنشطة والاستراتيجيات في تعليم الأشخاص ذوي الإعاقة بأدوات وتطبيقات الذكاء الاصطناعي، تصميم وتطوير محتوى المناهج الدراسية من خلال تطبيقات الذكاء الاصطناعي، تكييف مفاهيم الذكاء الاصطناعي بالرسوم والصور التوضيحية لدعم فهم وتعليم الطلاب ذوي الإعاقة، تطوير تطبيقات الذكاء الاصطناعي بما يتلاءم مع احتياجات ومتطلبات ذوي الإعاقة.
The study aimed to employ artificial intelligence in developing education for people with disabilities from the perspective of curriculum specialists. The study followed a descriptive approach. The study sample consisted of (30) curriculum specialists at Saudi public universities, who were randomly selected. The study tool was a questionnaire consisting of (77) statements divided into five axes: artificial intelligence support for the educational environment, for the teacher, for students with disabilities, for educational curricula, and improving educational outcomes for people with disabilities. Using the descriptive approach, the most prominent results of the study were that the participants' responses confirmed that the use of artificial intelligence in developing education for people with disabilities, from the perspective of curriculum specialists, was met with overwhelming approval from the participants. There were no differences in the participants' responses regarding the use of artificial intelligence in developing education for people with disabilities, from the perspective of curriculum specialists, based on gender and workplace variables. The study reached a set of recommendations, including: developing education policies that provide educational principles and practices that embrace artificial intelligence in the education of people with disabilities; developing activities and strategies for educating people with disabilities using artificial intelligence tools and applications; designing and developing curricula content using artificial intelligence applications; adapting artificial intelligence concepts with graphics and illustrations to support the understanding and education of students with disabilities; and developing artificial intelligence applications that are compatible with the needs and requirements of people with disabilities.