تحليل المحتوى ومعايير تقويم المنهج وتطبيقاته تحليل مهارات الفهــم القرائــي بكتــاب لغتــي الجميلــــة لصفــــوف الأوليــــة للمرحلة الابتدائية في ضوء متطلبات اختبار PIRLS Curriculum Evaluation Criteria and its Applications – Analysis of Reading Comprehension Skills in the My Beautiful Language Book for Primary Grades in Light of the PIRLS Test R

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

جامعة الملك سعود - المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدف الى تطبيق منهجية تحليل المحتوى كأداة بحثية تعتمد على التحليل الكمي والكيفي لفهم النصوص المكتوبة والشفهية واستخلاص المعاني الظاهرة والكامنة، وقد تم التطبيق وفق خطوات علمية تبدأ بتحديد المشكلة، وتصنيف النصوص إلى وحدات تحليل، واستخدام أدوات مثل الجداول الإحصائية لاستخلاص الأنماط والعلاقات. ويبرز البحث دور تحليل المحتوى في المجالات التعليمية والاجتماعية من خلال التركيز على معايير الجودة في تصميم المناهج وتحليلها لتحقيق الأهداف التعليمية. كما اعتمد البحث على تحليل وثائق تعليمية وفق نموذج محمد السيد علي لتطوير المناهج الدراسية، حيث هدف البحث الى الكشف عن مهارات الفهم القرائي وهي تشمل الفهم المباشر، الفهم الاستنتاجي، الفهم التطبيقي، الفهم النقدي، الفهم الإبداعي في مقرر لغتي الجميلة بالصفوف الأولية في المرحلة الابتدائية في ضوء متطلبات اختبار القراءة العالمي. (PIRLS)
The aim of the research was to apply the content analysis methodology as a research tool based on quantitative and qualitative analysis to understand written and oral texts and extract apparent and latent meanings. The application was carried out according to scientific steps that begin with defining the problem, classifying texts into units of analysis, and using tools such as statistical tables to extract patterns and relationships. The research highlights the role of content analysis in educational and social fields by focusing on quality standards in designing and analyzing curricula to achieve educational goals. The research also relied on analyzing educational documents according to the model of Muhammad Al-Sayed Ali for developing curricula. The research aimed to reveal reading comprehension skills, which include direct comprehension, inferential comprehension, applied comprehension, critical comprehension, and creative comprehension in the My Beautiful Language course in the primary grades in the primary stage in light of the requirements of the global reading test (PIRLS).

الكلمات الرئيسية