أثر استخدام استراتيجية التعلم المبني على مشكلة Problem-Based Learning في التحصيل الدراسي وتنمية مهارات التفكير العليا في مقرر الحاسب الآلي لدى طالبات الصف الأول الثانويThe impact of using problem-based learning on the academic achievement and development higher-order thinking skills in computer science

نوع المستند : بحوث

المؤلف

ادارة تعليم الرياض - السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى معرفة أثر استخدام التعلم المبني على مشكلة في تنمية التحصيل الدراسي والمهارات التفكير العليا في مادة الحاسب، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم المنهج شبة التجريبي، على عينة مكونة من (75) طالبة من طالبات الصف الأول الثانوي في الرياض، موزعة على ثلاث مجموعات هي: مجموعة تجريبية، ومجموعتين ضابطتين، واستخدم الاختبار التحصيلي، واختبار روس لمهارات التفكير العليا لجمع البيانات. وأظهر نتائج الدارسة وجود فروق دالة إحصائياً في الاختبار التحصيلي البعدي، واختبار مهارات التفكير العليا عند مستوى يحلّل، ومستوى يقوّم لصالح المجموعة التجريبية، بينما لا توجد فروق دالة إحصائياً في اختبار مهارات التفكير العليا عند مستوى يبدع. وأوصت الدراسة باستخدام استراتيجية التعلم المبنى على مشكلة للارتقاء بمستوى تحصيل الطالبات في مادة الحاسب وتنمية مهارات التفكير لديهن.
The study aimed to know the effect of using problem-based learning in developing academic achievement and higher-order thinking skills in computer science. To achieve the study objectives, the quasi-experimental approach was used on a sample of (75) female students from the first secondary grade in Riyadh, distributed into three groups: an experimental group and two control groups. The achievement test and Ross's test of higher-order thinking skills were used to collect data. The results showed statistically significant differences in the post-achievement test and the higher-order thinking skills test at the level of analyze and evaluate in favor of the experimental group, while there were no statistically significant differences in the higher-order thinking skills test at the level of innovate. The study recommended using the problem-based learning strategy to raise the level of students' achievement in computer science and develop their thinking skills.
Keywords: problem-based learning, academic achievement, higher order thinking skills, computer science.

الكلمات الرئيسية