مستوى الممارسات العلمية والهندسية وفـق معايير العلـوم للجيـل القـادم لـدى معلمـات العلــوم بـالمـرحلـة الابتـدائيـة فـي مـدينـة جـــدة The level of scientific and engineering practices according to science standards for the next generation among primary school science teachers in the city of Jeddah

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

كليــة التـربيـة، جامعـة المـلك عبــدالعـزيــز

10.21608/jeor.2024.392276

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على مستوى الممارسات العلمية والهندسية وفق معايير العلوم للجيل القادم لدى معلمات العلوم بالمرحلة الابتدائية في مدينة جدة، استخدم البحث المنهج الوصفي. تكونت عينة البحث من (265) معلمة من معلمات العلوم بالمرحلة الابتدائية في مدارس التعليم الحكومي بإدارة تعليم مدينة جدة، تم اختيارهن بطريقة عشوائية. قامت الباحثة بإعداد استبانة مكونة من (39) فقرة لقياس مستوى الممارسات العلمية والهندسية وفق معايير العلوم للجيل القادم لدى معلمات العلوم، وأظهرت نتائج البحث أن مستوى الممارسات العلمية والهندسية وفق معايير العلوم للجيل القادم لدى معلمات العلوم بالمرحلة الابتدائية في مدينة جدة قد جاء بمُتوسط حسابي (2,96) وبمستوى متوسط. وجاء بُعد "ممارسة بناء تفسيرات وتصميم الحلول" في المرتبة الأولى بمستوى مرتفع، تلاه " بُعد ممارسة طرح الأسئلة وتحديد المشكلة" في المرتبة الثانية بمستوى مرتفع أيضًا. بينما جاء " بُعد ممارسة تحليل وتفسير البيانات" في المرتبة الثالثة بمستوى متوسط. وجاء بُعد "ممارسة تطوير واستخدام النماذج" في المرتبة الرابعة وبُعد "ممارسة التخطيط وتنفيذ الاستقصاءات" في المرتبة الخامسة. بينما جاء بُعد "ممارسة استخدام الرياضيات والتفكير الحسابي" في المرتبة السادسة والأخيرة وجميعها جاءت بمستوى متوسط أيضًا. وقد تم تقديم عدد من التوصيات والمقترحات ومن أهمها: تنظيم ورش عمل تفاعلية لتعزيز التفكير العلمي لدى طلبة المرحلة الابتدائية. وتقديم برامج تدريبية لتطوير مهارات التخطيط والتنفيذ في الاستقصاءات العلمية لمعلمات العلوم.
The study aimed to identify the level of scientific and engineering practices according to the Next Generation Science Standards (NGSS) among elementary science teachers in Jeddah city. The study utilized a descriptive methodology. The sample consisted of 265 elementary science teachers from public schools under the administration of the Jeddah Education Directorate, selected randomly. The researcher prepared a questionnaire comprising 39 items to measure the level of scientific and engineering practices according to NGSS among the science teachers. The study results indicated that the level of scientific and engineering practices among elementary science teachers in Jeddah city had an average mean score of 2.96, indicating a moderate level. The dimension of "constructing explanations and designing solutions" ranked first with a high level, followed by the dimension of "asking questions and defining problems" in the second rank, also with a high level. Meanwhile, the dimension of "analyzing and interpreting data" ranked third with a moderate level. The dimension of "developing and using models" ranked fourth, and the dimension of "planning and carrying out investigations" ranked fifth. The dimension of "using mathematics and computational thinking" ranked sixth and last, all with a moderate level as well. Several recommendations and proposals have been presented, among the most important of which are: organizing interactive workshops to enhance scientific thinking among elementary school students and providing training programs to develop planning and implementation skills in scientific inquiries for science teachers
 

الكلمات الرئيسية