مـدى وعـي طالبـات الدراسـات العليـا في كليـة التربيـة بتطبيقــات الـذكــاء الاصطنـاعــي (ChatGPT) The Awareness of Faculty Members in Education College Regarding the Applications of Artificial Intelligence (ChatGPT)

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

كليــة التـربيـة - جامعـة المـلك سعــود

10.21608/jeor.2024.390596

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى وعي طالبات الدراسات العليا في كلية التربية بتطبيقات الذكاء الاصطناعي (ChatGPT). ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي المسحي. كما استخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات بعد التأكد من صدقها وثباتها. تكون مجتمع الدراسة من جميع طالبات الدراسات العليا في كلية التربية في جامعة الملك سعود في قسم المناهج وطرق التدريس، وعددهن (195) طالبة، وعدد عينة الدراسة (64) طالبة، تم اختيارهن بطريقة عشوائية، ومن أبرز نتائج الدراسة: أن طالبات الدراسات العليا في كلية التربية على وعي بتطبيقات الذكاء الاصطناعي ChatGPT بمتوسط حسابي قيمته (3.48) ودرجة كبيرة ، وأن استخدام طالبات الدراسات العليا في كلية التربية لتطبيقات الذكاء الاصطناعي ChatGPT بدرجة كبيرة ، وأن آليات تعزيز استخدام طالبات الدراسات العليا في كلية التربية بتطبيقات الذكاء الاصطناعي ChatGPT جاءت متوسطة ، وأن معوقات استخدام طالبات الدراسات العليا في كلية التربية بتطبيقات الذكاء الاصطناعي ChatGPT  جاءت بدرجة كبيرة ، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام طالبات الدراسات العليا في كلية التربية بتطبيقات الذكاء الاصطناعي ChatGPT تعزى لمتغير المرحلة التعليمية. ومن أهم التوصيات: عقد دروات وورش تدريبية لطالبات الدراسات العليا في تطبيقات الذكاء الاصطناعي (ChatGPT)، ومن أهم المقترحات: دراسة مقارنة تهدف الى معرفة أثر تطبيقات الذكاء الاصطناعي (ChatGPT) على مخرجات تعليم طالبات الدراسات العليا، دراسات تحليلية لتجربة الدول المتقدمة في مجال الذكاء الاصطناعي في التعليم.
This study aimed to identify the extent of female graduate students in the College of Education’s awareness of artificial intelligence applications (ChatGPT). The descriptive survey method was used to achieve the study's objectives. The questionnaire was also used to collect data after ensuring its validity and reliability. The study population consisted of all female postgraduate students in the College of Education at King Saud University in the Department of Curriculum and Teaching Methods, and their number was (195) female students. The study sample was (64) female students selected randomly. The most prominent results of the study are: Female graduate students in the College of Education are aware of artificial intelligence applications (ChatGPT), with an average value of (3.48) and a large degree. Female postgraduate students in the College of Education use artificial intelligence applications, ChatGPT, to a great extent. The mechanisms for enhancing the use of artificial intelligence applications by ChatGPT by female graduate students in the College of Education were moderate. The obstacles to artificial intelligence applications use (ChatGPT) for graduate students in the College of Education were high. There are no statistically significant differences in the use of artificial intelligence applications (ChatGPT) by female graduate students in the College of Education due to the educational stage variable. Among the most important recommendations: make training courses and workshops for female graduate students in artificial intelligence applications (ChatGPT), and among the most important proposals: a comparative study aimed at knowing the impact of artificial intelligence applications (ChatGPT) on the educational outcomes of female graduate students, analytical studies of the experience of developed countries in the field of intelligence.
 
 

الكلمات الرئيسية