تحليـــل محتـــوى مقـــــرر (أحيـــاء 1) للمرحلـة الثـانـويـة فـي ضـوء مهـارات التفكير البصري Analyzing the Content of the course of Biology 1 for the Secondary school level in light of Visual Thinking Skills

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 ثانوية المعتلا للبنات بإدارة تعليم وادي الدواسر

2 جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

10.21608/jeor.2024.386173

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى الكشف عن مدى تضمين مهارات التفكير البصري في مقرر (أحياء1) للصف الأول الثانوي، ولتحقيق هدف البحث؛ استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي بأسلوب تحليل المحتوى، وتمثلت عينة الدراسة في جميع الصور والأشكال والرسوم البيانية المضمَّنة في مقرر (أحياء1) نظام المسارات، البالغ عددها (156) صورة، وعليه تم إعداد قائمة بمهارات التفكير البصري اللازم توافرها في مقرر الأحياء للصف الأول الثانوي بالمملكة العربية السعودية، ومن ثم تحويلها إلى أداة تحليل المحتوى، التي تكونت من (25) مهارة فرعية من مهارات التفكير البصري، تم توزيعها على خمس محاور أساسية تمثل مهارات التفكير البصري الرئيسة. وبعد تطبيق الأساليب الإحصائية على أداة البحث كشفت النتائج عن انخفاض درجة تضمين مهارات التفكير البصري في مقرر (أحياء1)؛ إذ بلغت نسبة تضمينها ككل في المقرر (25.6%)، كما توصلت النتائج إلى تباين نسب تضمين مهارات التفكير البصري الرئيسة في مقرر (أحياء1)، وفي ضوء النتائج المذكورة أوصت الدراسة بضرورة تضمين مهارات التفكير البصري في مقرر (أحياء1) للصف الأول الثانوي، والعمل على تحقيق التوازن بين تضمين المهارات الرئيسة للتفكير البصري في محتوى المقرر.
The current study aimed to identify the extent to which visual thinking skills were included in the course of Biology 1 for the first year of secondary school. The researcher utilized a descriptive analytical approach through the content analysis method to achieve the objective of the study. The study sample consisted of all the pictures, shapes, and graphs included in the course of Biology 1, Pathways System, which were 156 pictures. Therefore, a list of visual thinking skills that must be available in the course of biology for the first year of secondary school in the Kingdom of Saudi Arabia was prepared and then transformed into a content analysis tool. The tool consisted of 25 sub-skills of visual thinking skills that were distributed into five main axes representing the main visual thinking skills. After applying statistical methods to the research tool, the results revealed a low degree of inclusion of visual thinking skills in the course of Biology 1, with an overall inclusion rate of 25.6%. The results also indicated variations in the rates of inclusion of the main visual thinking skills in Biology 1. Based on these results, the study recommended the necessity of including visual thinking skills in the course of Biology 1 for the first year of secondary school and working towards achieving a balance in the inclusion of the main visual thinking skills in the course content.
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية