واقــع استخــــدام طــــلاب المرحلــة الثــانــويــة بمحــافظــة بيشــة للمعــامــــل الافتــراضيــة في مقـرر الكيمـياء واتجاهاتهـم نحوهـا‌ The reality of the use of virtual laboratories by secondary school students in Bisha Governorate for the chemistry course, and their attitudes towards them

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 كليــة التـربيـة - جــامعـة بيشــة

2 كلية التربية - جامعة بيشة

10.21608/jeor.2024.386147

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على واقع استخدام طلاب المرحلة الثانوية بمحافظة بيشة للمعامل الافتراضية في مقرر الكيمياء واتجاهاتهم نحوها، والتعرف على الصعوبات التي تواجه طلاب المرحلة الثانوية بمحافظة بيشة في استخدام المعامل الافتراضية في مقرر الكيمياء، وكذلك التعرف على اتجاهات طلاب المرحلة الثانوية بمحافظة بيشة نحو استخدام المعامل الافتراضية في مقرر الكيمياء، ولتحقيق أهداف البحث استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي، من خلال تطبيق استبانة على عينة البحث والتي تكونت من (369) طالبًا من طلاب المدارس الثانوية بمحافظة بيشة والذين يدرسون مقرر الكيمياء خلال العام الدراسي (1444ه - 2023م)، وقد توصل البحث لمجموعة من النتائج أهمها: أن استخدام طلاب المرحلة الثانوية بمحافظة بيشة للمعامل الافتراضية في مقرر الكيمياء جاء بدرجة كبيرة، وأن الصعوبات التي تواجه طلاب المرحلة الثانوية بمحافظة بيشة نحو استخدام المعامل الافتراضية في مقرر الكيمياء جاءت بدرجة متوسطة، وأن اتجاهات طلاب المرحلة الثانوية بمحافظة بيشة نحو استخدام المعامل الافتراضية في مقرر الكيمياء جاءت بدرجة إيجابية، وفي ضوء هذه النتائج أوصى البحث بدمج واستخدام تقنية المعامل الافتراضية في استراتيجيات تدريس المقررات العلمية التي تحتوي على تجارب معملية، كذلك عقد ورش تدريبية لتدريب الطلاب على كيفية استخدام تطبيقات المعامل الافتراضية من أجل تنمية مختلف المهارات لدى طلاب المرحلة الثانوية، وكذلك قيام المشرفين التربويين بمحافظة بيشة بعقد اجتماعات مع المعلمين لحثهم على استخدام المعامل الافتراضية في تنمية مهارات الطلاب وتسهيل التدريس، وتضمين بعض برامج وتطبيقات المعامل الافتراضية في مقررات الكيمياء في المرحلة الثانوية. 
The research aimed to identify the reality of the use of virtual laboratories by secondary school students in Bisha Governorate for the chemistry course, and their attitudes towards them, and to identify the difficulties that secondary school students in Bisha governorate face in using virtual laboratories in the chemistry course, as well as to identify the attitudes of secondary school students in Bisha governorate towards using Virtual laboratories in the chemistry course, and to achieve the objectives of the research, the researcher used the descriptive survey method, by applying a questionnaire to the research sample, which consisted of (369) students from the Education Department in Bisha Governorate who study the chemistry course during the academic year (1444 AH - 2023 AD). The research set a set of results, the most important of which are: that the use of virtual laboratories in the chemistry course by secondary school students in Bisha governorate came to a large degree, and that the difficulties that secondary school students in Bisha governorate face towards using virtual laboratories in the chemistry course came to a moderate degree, and that the attitudes of secondary school students in Bisha governorate towards The use of virtual laboratories in the chemistry course came to a high degree. In light of these results, the research recommended integrating and using virtual laboratory technology in teaching strategies for scientific courses that contain laboratory experiments, as well as holding training workshops to train students on how to use virtual laboratory applications in order to develop various skills of Secondary school students, as well as educational supervisors in Bisha governorate holding meetings with teachers to urge them to use virtual laboratories to develop students' skills and facilitate teaching, and to include some programs and applications of virtual laboratories in chemistry courses at the secondary level.
 

الكلمات الرئيسية