جودة الحياة الجامعية وعلاقتها بدافعية التعلم لدى طلاب جامعة الطائف Quality of university life and its relationship to learning motivation among Taif University students

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

كلية التربية – جامعة الملك عبدالعزيز

المستخلص

     هدفت الدراسة إلى الكشف عن مستوى جودة الحياة الجامعية وعلاقتها بدافعية التعلم  لدى طلاب جامعة الطائف، اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتكونت عينة الدراسة من (160) طالبًا في مرحلة البكالوريوس في جامعة الطائف، أظهرت النتائج أن مستوى جودة الحياة الجامعية لدى طلاب جامعة الطائف، جاءت بدرجة كبيرة، وأن مستوى دافعية التعلم لدى طلاب جامعة الطائف، جاءت بدرجة متوسطة، ووجود علاقة ارتباطية طردية بين جودة الحياة الجامعية وبين دافعية التعلم ولجميع الأبعاد والدرجة الكلية.
    وأبرز ما توصي به الدراسة بضرورة توفير بيئة جامعية آمنة ومحفزة تسمح للطلاب بالتعبير عن آرائهم واستكشاف هواياتهم ومواهبهم بحرية.
abstract
    The study aimed to reveal the level of quality of university life and its relationship to learning motivation among Taif University students. The study followed the descriptive analytical method and the study sample consisted of (160) undergraduate students at Taif University. The results showed that the level of quality of university life among Taif University students was high, and The level of learning motivation among Taif University students is moderate. There is a positive and statistically significant correlation between the quality of university life and learning motivation for all dimensions and the total score.
     The most prominent recommendation of the study is the necessity of providing a safe and stimulating university environment that allows students to express their opinions and explore their hobbies and talents freely.
 
 
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية