تطوير مهارات أعضاء هيئة التدريس والباحثين لاستخدام التشات جي بي تي ChatGPT في التعليم الجامعي: دراسة تجريبية Developing of Faculty Members and Researchers’ Skills in Using ChatGPT in University Education: Experimental Study

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 كلية التربية- جامعة الملك سعود

2 كلية التربية - جامعة جدة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى تطوير مهارات أعضاء هيئة التدريس والباحثين لاستخدام التشات جي بي تي ChatGPT في التعليم الجامعي. ولتحقيق أهداف الدراسة تم اتباع المنهج شبه التجريبي بتصميم المجموعة التجريبية الواحدة باختبار قبلي وبعدي، وتمثلت الأدوات في برنامج تدريبي على استخدام ChatGPT في التعليم والتعلم والبحث العلمي، وبطاقة تقييم ذاتي لقياس الأداء المهاري انقسمت إلى أربعة محاور: التفكير الناقد، التعليم والتعلم، البحث العلمي. وقد تم تطبيق الدراسة على عينة تجريبية من (95) عضو هيئة تدريس في الجامعات السعودية وعدد من الباحثين والمهتمين من وزارة التعليم. وقد أظهرت نتائج الدراسة الحالية وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة بين التطبيقين القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي لصالح الاختبار البعدي، ووجدت الدراسة أنه يوجد فروق ذات دلالة في أداء أعضاء هيئة التدريس بناءً على تقييمهم الذاتي بعد تنفيذ البرنامج، وهو ما يؤكد فاعلية البرنامج التدريبي في تنمية مهارات استخدام ChatGPT في التعليم والتعلم والبحث العلمي، كما أثبتت نتيجة الدراسة وجود أثر كبير للبرنامج في الأبعاد الواردة في أداة الدراسة.
This study aimed to develop faculty members and researchers’ skills to use ChatGPT in university education. To achieve the objectives of the study, the researchers employed the quasi-experimental approach by designing one experimental group with test before and after. The tools consisted of a training program for enhancing the skills of using ChatGPT in teaching, learning and scientific research, and an achievement test to measure the cognitive aspect tests, it divided into four axes: critical thinking, teaching, and learning, and scientific research.  The study applied to an experimental sample consisting of (95) faculty members in the Saudi Universities, and researchers in Ministry of Education. The findings of the study revealed that there were statistically significant differences at the level of (a≤0.05) between the average scores of the experimental group in the pre and post applications of achievement test and skill performance assessment card in favor of post-application. This confirms the effectiveness of the training program in the development of teaching, learning and scientific research skills. The result of the study also proved that there was a significant impact of the program in the dimensions contained in the study tool.
 
 

الكلمات الرئيسية