" دور آلة الناي في الموسيقي التصويرية لفؤاد الظاهري ( فيلم الزوجة الثانية نموذجاً )" "The role of the NAI in the soundtrack of Fouad Al Zaheri (The film The Second Wife as an example)"

نوع المستند : بحوث

المؤلف

المعهد العالي للفنون المسرحية بدولة الكويت

المستخلص

لم يعد هناك مجالاً لإنكار دور الأعمال الدرامية (مسلسلات – أفلام ) كقوة تحدث تأثيرات هائلة وتغييرات في المجتمعات على كافة الأصعدة وإذا كان الهدف الأساسي من وسائل الإعلام هو تغيير بعض الاتجاهات وتثبيت بعضها فإن التليفزيون يتفوق باعتباره ضيفاً في البيت ينقل العالم لنا (هيثم نظمي ، 1998 ، 25 ).
وقد برز العديد من المؤلفين الموسيقيين الذين صاغوا موسيقى تصويرية للكثير من الأفلام السينمائية ويمكن تقسيم هؤلاء الرواد إلى مجموعتين تتميز الأولى باستخدام الأسلوب الغربي في التوزيع ومن روادها ( اندريارايدر – فؤاد الظاهري – إبراهيم حجاج – شعبان أبو السعد)  والثانية  تأخذ اتجاه توزيع الألحان بالطابع الشرقي ومن روادها ( على إسماعيل – عطية شراره – حسين جنيد – عبد الحليم نويره – ياسر عبد الرحمن – هشام نزيه -  ) وتعد الموسيقى التصويرية من المؤثرات الهامة لإخراج العمل الدرامي وقد استخدم العديد من المؤلفين آلات مختلفة لخدمة المواقف الدرامية إلا أنه تظل آلة الناي باعتبارها آلة شرقية أصيلة لها دور رئيسي في التأثير علي المشاهد وذلك لخدمة المواقف الدرامية المختلفة . لذا فقد رأت الباحثة ÷مية لإلقاء الدور علي بعض هذه الأعمال التي يستخدم فيها المؤلف الموسيقي آلة الناي لخدمة المواقف الدرامية والوقوف علي أهمية هذا الدور ومدي تحقيق الهدف منه
Many composers have emerged who have composed soundtracks for many cinematic films, and these pioneers can be divided into two groups. The first is distinguished by the use of the Western method of distribution, and its pioneers include (Andrea Rider - Fouad Al Zaheri - Ibrahim Hajjaj - Shaaban Abu Al Saad), and the second takes the direction of distributing melodies in an Eastern style and from Its pioneers are (Ali Ismail - Attia Sharara - Hussein Junaid - Abdel Halim Nowira - Yasser Abdel Rahman - Hisham Nazih -). The soundtrack is considered one of the important influences for directing the dramatic work. Many authors have used different instruments to serve the dramatic situations, but the flute remains an oriental instrument. Asila has a major role in influencing the viewer in order to serve various dramatic situations. Therefore, the researcher saw the importance of casting a role on some of these works in which the composer uses the flute to serve dramatic situations, and to determine the importance of this role and the extent to which its goal is achieved. The study aimed to identify the soundtrack, its components, types, and tools, and to shed light on the role of the flute in the sample soundtrack. The research and its evaluation. The problem of the research is determined by the presence of a role for the flute instrument in the soundtracks of Fouad Al Zahri, but it is not concerned with study and analysis to determine the importance of this role and the extent to which its goal is achieved. The study followed the descriptive approach and the sample of the research was improvisation (the movie The Second Wife). The research included The theoretical framework is represented in reviewing an overview of film soundtracks, their types and tools, then discussing some techniques for playing the flute used in the research sample, then presenting the applied framework, which is an analysis of three scenes in which the flute was clearly used in the soundtrack and an analysis of the extent to which the soundtrack is compatible with the scenes. Then, a presentation of the research results, then a presentation of recommendations, references, and a summary in Arabic and English.

الكلمات الرئيسية