استلهام الموروث الشعبي البحري في الأغنية الحديثة بالنصف الثاني من القرن العشرين في دولة الكويت "فن العدساني نموذجاً" (دراسة تحليلية) Inspiration of the maritime folk heritage in modern song in the second half of the twentieth century in the state of Kuwait "the art of Al-Adsani as a model" (analytical study)

نوع المستند : بحوث

المؤلف

أستاذ مُساعد المعهد العالي للفنون الموسيقية - دولة الكويت

المستخلص

يهدف البحث إلى التعرف على أنواع الفنون البحرية في دولة الكويت، دراسة وتحليل التقنيات العزفية لفن العدساني واستلهامه بالأغنية الحديثة في النصف الثاني من القرن العشرين، اتبع هذا البحث المنهج الوصفي التحليلي، وذلك لمُناسبته لها النوع من الدراسات، اشتملت عينة البحث على العمل الغنائي "أنا الآتي"، تناول البحاث بالإطار النظري الفنون الشعبية في المجتمع الكويتي، طبيعة الإيقاعات في الفنون الشعبية الكويتية، تصنيف الفنون الشعبية الكويتية "فنون شعبية بدوية، فنون شعبية بحرية، فنون شعبية مدنية، تناول الباحث أهم ألوان الفنون البحرية "فن الدواری، الحدادي، الشبيثي، العرضة البحرية، فن العدساني وتكويناته، الأعمال الأوركسترالية في دولة الكويت، السيرة الفنية للمؤلف الكويتي غنام الديكان، كما تناول الباحث بالإطار التطبيقي تحليل عينة الدراسة؛ لاستخراج التقنيات العزفية لفن العدساني كأحد أهم ألوان الغناء البحري في دولة الكويت، وبعد الانتهاء من التحليل، توصل الدارس إلى عدد من النتائج كان من أهمها:

تبدأ الأغنية بمُقدمة موسيقية في شكل حوار لحني Imitation بين آلات الأوركسترا، يغلب عليها التتابع اللحني Sequence والخطوات المقامية بالأداء القوي والحماسي بالأسلوب الحُر Adlib
الزُهيرية: حيث تؤدي مجموعة الكورال فكرة لحنية في مقام حجاز النوا، قائمة على الأداء المُسترسل والتتابُع اللحني Sequence في منطقة الجوابات، في حوار بينها وبين مجموعة النفخ النُحاسي.
الجرح": يؤدي المُغني المُنفرد جُملة لحنية قائمة على الخطوات المقامية في المنطقة "فوق الوسطى" للغناء" في مقام حجاز النوا.
التنزيلة: يؤدي الكورال مُردداً " يا رب صلي على أحمد".
لازمة صوتية: حيث يُردد المُغني المقطع الصوتي "أو يا مال" بلحن يغلب عليه أداء القفزات البسيطة "ثالثة كبيرة" والخطوات المقامية، مع استعراض القُدرات الغنائية بالتتابُع النغمي على إيقاع وتُحاوره مجموعة الكورال بالمقطع "هيه"
النهمة: حيث يؤدي المُغني لحناً في المنطقة الوسطى للغناء في مقام حجاز النوا،
الوَنَّه: تؤدي مجموعة الكورال لحن الونَّه في شكل حوار Imitation فيما بينهم في مقام حجاز النوا، ويغلب عليه النغمات المُمتدة، مع استخدام "الشربكة.

Research aimed at identify the types of maritime Arts in the state of Kuwait, study and analyze the playing techniques of Al-Adsani art and its inspiration from the modern song in the second half of the twentieth century, this research followed the descriptive analytical approach, in order to suit the type of studies, the research sample included the lyrical work "Anal Aty", the researchers dealt with the theoretical framework of folk arts in Kuwaiti society, the nature of rhythms in Kuwaiti folk arts, classification of Kuwaiti folk arts "Bedouin folk arts, maritime folk arts, civil folk arts, the researcher dealt with the most important colors of maritime arts "art, Haddadi, Al-shabaithi, al-Arda Al-Bahri, Al-Adasani art and its compositions، The researcher also dealt with the applied framework of the analysis of the study sample; to extract the playing techniques of the art of Al-Adsani as one of the most important colors of maritime singing in the state of Kuwait, and after completing the analysis, the student reached a number of results, the most important of which were:

The song begins with a musical introduction in the form of a melodic dialogue Imitation between the orchestral instruments, dominated by melodic sequence sequences and steps followed by a strong performance F. And enthusiastic freestyle Adlib

* Al-zahiriya: where the choir group performs a melodic idea in the Maqam of Hijaz Al-Nawa, based on the continuous performance and melodic sequence in the area of answers, in a dialogue between it and the brass blowing group.
* Al-Jarrah": the soloist performs a melodic sentence based on the Maqam steps in the "above-middle" area to sing" in the Maqam of Hijaz Al-Nawa.
* Attanzilah: the choir performs chanting "Lord, pray for Ahmed".
* Vocal crisis: where the singer repeats the vocal clip "O, money" with a melody dominated by the performance of simple jumps "big third" and rhyming steps, with the demonstration of singing abilities in tonal sequence on a rhythm and the choir group dialogues with the clip"Hey"
* Al-Nahma: where the singer performs a melody in the central region to sing in the Maqam of Hijaz Al-Nawa.

الكلمات الرئيسية