واقع استخدام الدروس التفاعلية لدى طلاب ذوي الاعاقة الفكرية من وجهــة نظــر معلميهــم بمــدينــة جــــدة The reality of using interactive lessons for students with intellectual disabilities from the point of view of their teachers in Jeddah

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 باحثة ماجستير بقسم تقنيات التعليم بجـــــامعـــــة جـــــدة

2 أستاذ تقنيات التعليم المساعد - قسم تقنيات التعليم بجـــــامعـــــة جـــــدة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على واقع استخدام الدروس التفاعلية لدى طلاب ذوي الإعاقة الفكرية من وجهة نظر معلميهم بمدينة جدة، وأتبعت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي. وتكونت عينة الدراسة من (33) معلم ومعلمة من معلمي الطلاب ذوي الإعاقة الفكرية بمدينة جدة. وقامت الباحثة ببناء استبانة مكونه من (15) فقرة لمحور واحد وهو واقع استخدام الدروس التفاعلية، أظهرت نتائج الدراسة أن المتوسط الحسابي لدرجة استخدام أفراد العينة للدروس التفاعلية في العملية التعليمية كان (3.98) مما يشير الى موافقة المعلمين على استخدام الدروس التفاعلية مع الطلاب ذوي الإعاقة الفكرية، وتوصل البحث الى العديد من التوصيات أهمها، عقد دورات تدريبية على طريقة استخدام وتفعيل الدروس التفاعلية مع الطلاب ذوي الإعاقة الفكرية، توفير البرامج المجانية لانتاجها وتصميمها لتشجيع المعلمين على استخدامها، نشر الوعي بين المعلمين بالجانب المعرفي للدروس التفاعلية مما يساعد على توظيفهم لها في تعليم الطلاب ذوي الإعاقة الفكرية.
The current study aimed to identify the reality of the use of interactive lessons among students with intellectual disabilities from the point of view of their teachers in Jeddah, and the researcher followed the descriptive analytical approach. The study sample consisted of (33) male and female teachers of students with intellectual disabilities in Jeddah. The researcher built a questionnaire consisting of (15) items for one axis, which is the reality of using interactive lessons. The results of the study showed that the arithmetic mean of the degree of use of interactive lessons by respondents in the educational process was (3.98), which indicates the agreement of teachers to use interactive lessons with students with disabilities. The research reached many recommendations, the most important of which are holding training courses on how to use and activate interactive lessons with students with intellectual disabilities, providing free programs to produce and design them to encourage teachers to use them, spreading awareness among teachers of the cognitive aspect of interactive lessons, which helps them employ them in teaching students with disabilities. Intellectual disability.

الكلمات الرئيسية