The Impact of Stretch-Text Technique on Developing English Business Students' Vocabulary Instruction تأثير تقنية النص الممتد على تطوير تعليم مفردات اللغة الإنجليزية لدى طلاب إدارة الأعمال

نوع المستند : بحوث

المؤلف

Assistant professor English Department Faculty of Administration and Humanities Mustaqbal University Kingdom of Saudi Arabia

المستخلص

This study attempted to investigate the impact of adopting the Stretch-text technique on English Business students' vocabulary instruction. The research followed the quasi- experimental design of two groups (control and experimental). The sample of the study that included forty students were assigned to the two groups; twenty for each group at Business Administration Department at Mustaqbal University. The researcher designed and used the instruments and materials of the research, which included the pre/posttest and the treatment. The treatment that based on the stretch-text was composed online. The data were collected through pre/post-test analysis. The findings revealed that that there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental and the control groups in the post test on developing the vocabulary instruction (in favor of the experimental group). Moreover, there were statistically significant differences between the mean scores which obtained by the experimental group in the pre/posttest on developing the vocabulary instruction (in favor of the posttest). Therefore, The Impact of Stretch-text technique on developing English Business students' Vocabulary instruction has been verified.
حاولت هذه الدراسة التحقيق في تأثير تبني أسلوب النص الممتد على تعليم مفردات اللغة الإنجليزية على طلاب إدارة الأعمال. اتبع البحث التصميم شبه التجريبي لمجموعتين (ضابطة وتجريبية). تم توزيع عينة الدراسة التي ضمت أربعين طالباً على المجموعتين. عشرون لكل مجموعة في قسم إدارة الأعمال بجامعة المستقبل. قام الباحث بتصميم واستخدام أدوات البحث والتي تضمنت الاختبار القبلي / البعدي والمعالجة والتي بنيت على ادراج تقنية النص التمدد من خلال محتوى قرائي قدم عبر الإنترنت. تم جمع البيانات من خلال تحليل نتائج الاختبار القبلي والبعدي. أوضحت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار البعدي في تطوير تعليم المفردات (لصالح المجموعة التجريبية). علاوة على ذلك، توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات الدرجات التي حصلت عليها المجموعة التجريبية في الاختبار القبلي / البعدي في تطوير تعليم المفردات (لصالح الاختبار البعدي). لذلك، تم التحقق من تأثير تقنية النص الممتد على تطوير تعليم مفردات اللغة الإنجليزية على طلاب قسم ادارة الأعمال.

الكلمات الرئيسية