العوامل المساهمة في تعزيز الرضا الوظيفي لدى معلمي ومعلمات التربية الخَاصَّة بمراكز الرعاية النَّهَارِيَّة بمنطقة القصيم Contributing Factors to Promoting Job Satisfaction among Special Education Teachers in Daycare Centers in Qassim Region

نوع المستند : بحوث

المؤلف

باحث ماجستير تربية خاصة - كليَّة التربية – جامعة أمّ القرى

المستخلص

هدفت الدراسة الى التعرف على العوامل المساهمة في تعزيز الرضا الوظيفي لدى معلمي ومعلمات التربية الخَاصَّة بمراكز الرعاية النَّهَارِيَّة بمنطقة القصيم، وتم استخدام المنهج الوصفي المسحي، وتكوَّنت عيّنة البحث من (100) معلم ومعلمة بمراكز الرعاية النَّهَارِيَّة بمنطقة القصيم، وقد استخدم الباحث استبانة العوامل المساهمة كأداةً لجمع البيانات التي تكونت من ثلاث أبعاد هي البعد الأول عوامل مادية، البعد الثاني عوامل غير مادية(معنوية)، البعد الثالث طبيعة العمل، وتوصلت نتائج الدراسة الحالية إلى أن طبيعة العمل كانت في المرتبة الأولى، وجاءت في المرتبة الثاني عوامل غير مادية(معنوية)، واخيراً في المرتبة الثالثة عوامل مادية، وأتضح من النَّتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائيَّة (α=0.05) تُعْزَى إلى أثر الجنس، وسنوات الخبرة ومسار التخصص في جميع الأبعاد والدرجة الكليَّة للعوامل المساهمة في تعزيز الرضا الوظيفي لدى معلمي ومعلمات التربية الخَاصَّة بمراكز الرعاية النَّهَارِيَّة بمنطقة القصيم، وفي ضوء النتائج فقد أوصت الدراسة بعض التوصيات التي تساهم في تعزيز الرضا الوظيفي لدى معلمي ومعلمات التربية الخاصة بمراكز الرعاية النَّهَارِيَّة بمنطقة القصيم.
The current study aimed to identify the contributing factors in promoting job satisfaction among special education teachers in daycare centers in Qassim region. The descriptive-survey method was used and the research sample consisted of (100) teachers in daycare centers in Qassim area. The researcher used the questionnaire of contributing factors as a tool for collecting data that were formed from three dimensions, namely material factors, the second dimension is non-material (moral), the third dimension is the nature of work. The results of the study found that the nature of work was the first contributing factor and non-material factors (moral) came in second place. Lastly, in third place, the material factors. The results showed that there were no statistically significant differences (α =0.05) due to the impact of sex, years of experience, the path of specialization in all dimensions and the overall degree of factors contributing to the promotion of job satisfaction of special education teachers in daycare centers in Qassim. In light of the results, the study recommended some recommendations that contribute to promoting job satisfaction among special education teachers in daycare centers in Qassim region.

الكلمات الرئيسية