درجة امتلاك معلمي اللغة الإنجليزية في المرحلة الثانوية للكفايات المهنية اللازمة لتطبيق التعلم الرقمي من وجهة نظرهم ومشرفيهم بمحافظة الزلفي Title of Thesis: The Degree of Secondary School EFL Teachers' Possession of Professional Competencies Necessary for Implementing Digital Learning, from the Perspectives of EFL Teachers and EFL Superintendents in the Zulfi Governorate

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 باحث ماجستير في تخصص مناهج وطرق التدريس جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

2 أستاذ المناهج وطرق التدريس المساعد كلية التربية جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى امتلاك معلمي اللغة الإنجليزية في المرحلة الثانوية للكفايات المهنية اللازمة لتطبيق التعلم الرقمي، والمعوقات التي تواجههم وسبل التغلب عليها من وجهة نظرهم ومشرفيهم، ويتكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي اللغة الإنجليزية بالمرحلة الثانوية بمحافظة (الزلفي) بالمملكة العربية السعودية لعام 1443هـ، وتشتمل الدراسة على كامل أفراد المجتمع وعددهم (114) معلم/ة ومشرف/ة، وتتبنى الدراسة المنهج الوصفي المسحي كمنهج للدراسة وتستخدم الاستبانة كأداة للدراسة.
وقد كانت أبرز نتائج الدراسة ما يلي:

أن "مدى امتلاك معلمي اللغة الإنجليزية في المرحلة الثانوية للكفايات المهنية اللازمة لتطبيق التعلم الرقمي" جاءت بدرجة (عالية) من وجهة نظر أفراد مجتمع الدراسة.
أن "المعوقات التي تواجه المعلمين وسبل التغلب عليها" جاءت بدرجة (عالية) من وجهة نظر أفراد مجتمع الدراسة.

وكانت أبرز توصيات الدراسة:

ضرورة المواءمة بين الاحتياجات التدريبية والبرامج التدريبية المقدمة لمعلمي اللغة الإنجليزية لتطبيق التعلم الرقمي.
وضرورة تنمية الاتجاهات الإيجابية لدى المعلمين نحو تطبيق التعلم الرقمي.
وضرورة تقوية شبكات الاتصال بالإنترنت داخل المدارس لتسهيل وصول المعلمين لبرامج تطبيق التعلم الرقمي

The present study aims to investigate the extent to which secondary school English teachers possess the professional competencies necessary to implement digital learning, and the obstacles they encounter and ways to overcome them, from their perspectives and those of their supervisors. The population of the study consists of all secondary school English teachers in Az Zulfi Governorate in Saudi Arabia in 1443 H. The study sample includes the entire community, numbered at (114) teachers and supervisors. The study adopts the descriptive survey approach as the research methodology and uses the questionnaire as the research instrument.
Findings of the study include the following:

"The extent to which secondary school English teachers possess the professional competencies necessary to implement digital learning" was rated (high) from the perspectives of sample members.
"The obstacles that teachers face and ways to overcome them" was rated (high). Recommendations of the study include the following.

Recommendations of the study include the following:

The necessity of aligning between training needs and training programs provides to English teachers for implementing digital learning.
The necessity of developing positive attitudes among teachers toward digital learning.

The necessity of strengthening internet networks at schools in order to facilitate teachers' access to programs of implementing digital learning
 

الكلمات الرئيسية