دور الشراكة المجتمعية في تعزيز الضبط الاجتماعي فــي مــدارس البنــات فــي المرحلــة الثــانــويــــة The Role of Community Partnership in Promoting Social Control in Girls' Schools at the Secondary Level

نوع المستند : بحوث

المؤلف

باحثة ماجستير- كلية التربية- قسم السياسات التربوية تخصص أصول تربية- جامعة الملك سعود

المستخلص

هدفت الدِّراسة إلى التَّعرُّف على دور الشَّراكة المجتمعية في تعزيز الضبط الاجتماعي من خلال وسائل الإعلام لدى طالبات المرحلة الثانوية من وجهة نظر المعلمات، وإلى التَّعرُّف على دور الشَّراكة المجتمعية في تعزيز الضبط الاجتماعي من خلال الجهات الحكومية لدى طالبات المرحلة الثانوية من وجهة نظر المعلمات، وإلى الكشف عن مُعوِّقات الشَّراكة المجتمعية مع المدرسة في تعزيز الضبط الاجتماعي لدى طالبات المرحلة الثانوية من وجهة نظر المعلمات، وإلى الكشف على الحلول المقترحة لتفعيل دور الشَّراكة المجتمعية في تعزيز الضبط الاجتماعي لطالبات المرحلة الثانوية من وجهة نظر المعلمات، استخدمت الدِّراسة المنهج الوصفي المسحي، وتكوَّنت عيِّنة الدِّراسة من عيِّنة عشوائية بسيطة من معلمات المرحلة الثانوية في المدارس الحكومية بمدينة الرياض وبلغ عدد العيِّنة (363) معلمةً، وتوصلت النتائج إلى موافقةٌ المعلمات على دور الشَّراكة المجتمعية من خلال وسائل الإعلام في تعزيز الضبط الاجتماعي لدى طالبات المرحلة الثانوية، وموافقةٌ المعلمات على دور الشَّراكة المجتمعية من خلال الجهات الحكومية قي تعزيز الضبط الاجتماعي لدى طالبات المرحلة الثانوية، وموافقةٌ المعلمات على معوقات الشَّراكة المجتمعية في تعزيزها للضبط الاجتماعي لدى طالبات المرحلة الثانوية، وموافقةٌ المعلمات على مقترحات لتفعيل الشَّراكة المجتمعية في تعزيز الضبط الاجتماعي لدى طالبات المرحلة الثانوية.
The current study aims to identify the role of community partnership in promoting social control through the media for secondary school students from the teachers' point of view. and to identify the role of community partnership in promoting social control through government agencies for secondary school students from the teachers’ point of view, and to reveal the obstacles to enable community partnership with the school in promoting social control among secondary school students from the teachers’ point of view, and to reveal the proposed solutions to activate The role of community partnership in promoting social control for secondary school students from the point of view of teachers, The study used the descriptive survey method, and the study sample was randomly distributed and consisted of secondary school teachers in government schools in the city of Riyadh, and the sample number was (363) female teachers, teachers' approval of the role of community partnership through the media in promoting social control among female secondary school students, teachers' approval of the role of community partnership through government agencies in promoting social control among secondary school students, teachers' approval of the obstacles to community partnership in its promotion of social control among female secondary school students, teachers' approval teachers of proposals to activate the community partnership in promoting social control among female secondary school students.

الكلمات الرئيسية