واقع الخدمات التعليمية المقدمة لذوي الصعوبات التعلم عبر المنصات التعليمية ومن وجهة نظر معلميهم في المرحلة الابتدائية بمدينة جدة Reality of the Educational Services Provided for the Learning Disabled via Educational Platforms from their Teachers' Viewpoints within Primary Stage in Jeddah

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 باحث ماجستير في التربية الخاصة كلية التربية – جامعة أم القري

2 أستاذ علم النفس المشارك - قسم علم النفس كلية التربية – جامعة أم القري

المستخلص

هدف البحث الحالي على التعرف إلى الخدمات التعليمية المقدمة لذوي صعوبات التعلم عبر المنصات التعليمية من وجهة نظر معلميهم في مدينة جدة، كما هدفت على التعرف إلى درجة إلمام معلمي ذوي صعوبات التعلم بالخدمات التعليمية المقدمة لذوي صعوبات التعلم عبر المنصات التعليمية وصعوبات تقديمها، كذلك الكشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية عند مستوى (a≤0.05) في تقديرات معلمين ذوي صعوبات التعلم للخدمات التعليمية المقدمة عبر المنصات التعليمية تعزى لمتغير (سنوات الخبرة، الدورات التدريبية، المؤهل التعليمي).
 واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي لملائمته للبحث، وتكونت عينة البحث من (83) معلماً لذوي صعوبات التعلم في مدينة جدة، وكانت أداة البحث استبانة مكونة من ثلاثة ابعاد وعدد(33) فقرة، المحور الأول (التعرف إلى الخدمات التعليمية المقدمة لذوي صعوبات التعلم عبر المنصات التعليمية من وجهة نظر معلميهم في المرحلة الابتدائية بمدينة جدة) المحور الثاني( درجة إلمام معلمي ذوي صعوبات التعلم بالخدمات التعليمية المقدمة لذوي صعوبات التعلم عبر المنصات التعليمية وصعوبات تقديمها ) المحور الثالث (الكشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية عند مستوى (a≤0.05) تعزى لمتغير (سنوات الخبرة، الدورات التدريبية، المؤهل التعليمي).
 وتوصل البحث في نتائجه إلى: موافقة افراد عينة الدراسة على توفر الخدمات التعليمية لذوي صعوبات التعلم عبر المنصات التعليمية بدرجة كبيرة، كما بينت النتائج أن هناك معرفة بالخدمة التعليمية المقدمة لذوي صعوبات التعلم عبر المنصات التعليمية بدرجة كبيرة، واظهرت الدراسة ان هناك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة تعزى لمتغيرات (المؤهل العلمي، سنوات الخبرة، الدورات التدريبية) بين أفراد عينة الدراسة،  كما توصل البحث إلى موافقة افراد عينة الدراسة على وجود تحديات بدرجة كبيرة في تقديم الخدمات التعليمية لذوي صعوبات التعلم عبر المنصات، وفي ضوء نتائج البحث أوصى الباحث بأهمية ضرورة تكثيف برامج التدريب اللازمة لمعلمي ذوي صعوبات التعلم للاستفادة من الخدمات التعليمية المتوفرة عبر المنصات التعليمية.
The current study aimed at identifying the educational services provided to students with learning disabilities via educational platforms from the viewpoints of their teachers in Jeddah city, Saudi Arabia. It also sought to explore the extent of teachers' knowledge with regards to the educational services provided to their students with learning disabilities via educational platforms and any difficulties that are related to providing these services to students. This study also investigated if there were significant differences (a≤0.05) in teachers' ratings of the educational services provided via educational platforms according to their years of teaching experience, training courses and academic qualifications.
The researcher utilized the descriptive analytical approach due to its appropriateness for the study nature. Participants were (83) teachers of students with learning disabilities in Jeddah. A questionnaire with (3) dimensions assigned into (33) items was administrated. The first dimension: "Identifying the educational services provided to students with learning disabilities via educational platforms from the viewpoints of their teachers within Jeddah". The second dimension: "The degree of teachers' knowledge of the educational services provided to their students with learning disabilities via educational platforms and difficulties related to providing these services to students". The third dimension: exploring the significant differences (a≤0.05) attributed to years of teaching experience, training courses and academic qualifications".
The study results showed that teachers highly agreed that educational services were really available for students with learning disabilities via educational platforms. Teachers' knowledge of the educational services provided for students with learning disabilities via educational platforms was high. Additionally, there were no statistically significant differences among the study participants attributed to their academic qualification, years of teaching experience and training courses. The study participants highly agreed on facing challenges when providing the educational services for students with learning disabilities via educational platforms. Based on the aforementioned results, the researcher recommended the necessity of intensifying training courses for teachers of students with learning disabilities to benefit from the educational services that are provided via the educational platforms.

الكلمات الرئيسية