واقـع التعاون بين أولياء الأمور والمعلمين في برامج صعوبات التعلم من وجهة نظر المعلمين فـي مــدينــــة مكــة المكــرمــة The Reality of Cooperation between parents and Teachers in Learning Difficulties Programs from the Point of View of Teachers in the City of Makkah Al-Mukarramah

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 باحث ماجستير في التربية الخاصة (مسار صعوبات التعلم) جامعة أم القري

2 أستاذ مشارك – قسم علم النفس جامعة أم القري

المستخلص

هدف البحث إلى معرفة واقع التعاون بين أولياء الأمور والمعلمين في برامج صعوبات التعلم من وجهة نظر المعلمين في مدينة مكة المكرمة ، والكشف عن واقع التعاون في البعدين التعليمي وبعد الشراكة بالإضافة إلى معرفة واقع التعاون على مستوى البرنامج التربوي الفردي ، ومعرفة ما إذا كان هنالك دلاله إحصائية تُعزى لمتغير المؤهل العلمي للمعلم بالإضافة للدورات التدريبية وعدد سنوات الخبرة حيث قام الباحث بتصميم الاستبانة وطُبق هذا البحث على عينة مكونة من (٧٤) معلماً من معلمي صعوبات التعلم في مدينة مكة المكرمة وقام الباحث باستخدام المنهج الوصفي المسحي ، وكشفت النتائج بأن المؤشرات المتعلقة بالبعد التعليمي وبعد الشراكة وبعد البرنامج التربوي الفردي جاءت بدرجة متوســطة ، كما أتضح من النتائج بأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (٠.٠٥) في متغيرات عدد سنوات الخبرة والمؤهل وعدد الدورات التدريبية وقد توصّل البحث إلى العديد من التوصيات أهمها ، توعية أولياء الأمور بثقافة المسؤولية المجتمعية وحثهم وإشراكهم ضمن خطط برامج صعوبات التعلم من قبل الوزارة ، ووضع حوافز عينية لأولياء الأمور المتجاوبين لعمليات التعاون مما تعززهم وتفعل العملية التعاونية بين أولياء الأمور والمعلمين.
The aim of the research is to know the reality of cooperation between parents and teachers in learning difficulties programs from the teachers’ point of view in the city of Makkah Al-Mukarramah, and to reveal the reality of cooperation in the educational and partnership dimensions, in addition to knowing the reality of cooperation at the level of the individual educational program, and knowing whether there is statistical significance It is attributed to the variable of the academic qualification of the teacher in addition to the training courses and the number of years of experience. The researcher designed the questionnaire and this research was applied to a sample of (74) One of the teachers of learning difficulties in the city of Makkah Al-Mukarramah, and the researcher used the descriptive survey method, and the results revealed that the indicators related to the educational dimension, the partnership dimension and the individual educational program came to a medium degree, as it became clear from the results that there are no statistically significant differences at the level (0.05). ) in the variables of the number of years of experience, qualification and number of training courses, and the research reached many recommendations, the most important of which are raising parents’ awareness of the culture of social responsibility, urging them and involving them within the plans of learning difficulties programs by the ministry, and setting up in-kind incentives for parents who are responsive to cooperation operations, which strengthens them and activates the cooperative process between Parents and teachers.

الكلمات الرئيسية