تقويم أبعاد الذكاء الأخلاقي في كتب "لغتي الخالدة" في المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية Evaluating the dimensions of moral intelligence in the books of "My Eternal Language" in the intermediate stage in the Kingdom of Saudi Arabia

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس اللغة العربية المساعد بكلية التربية جامعة جدة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تقويم أبعاد الذكاء الأخلاقي في كتب "لغتي الخالدة" في المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية؛ ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي متمثلا في أسلوب تحليل المحتوى، وتمثلت عينة الدراسة في جميع كتب لغتي الخالدة في الصفوف الثلاثة بالمرحلة المتوسطة للعام الدراسي 1444هـ في الفصول الدراسية الثلاثة، أما أداة الدراسة فتمثلت في بطاقة تحليل محتوى هذه الكتب المكونة من سبعة أبعاد للذكاء الأخلاقي تشتمل على ثلاثة وعشرين مؤشرا فرعيا.
وخَلُصَت نتائج الدراسة إلى أن جميع أبعاد الذكاء الأخلاقي توفرت في محتوى كتب لغتي الخالدة بنسبة متدنية؛ حيث بلغ متوسط نسب توافر هذه الأبعاد في الصفوف الثلاثة في المرحلة المتوسطة (16.66%)، وأن بُعد " الضمير" جاء في المرتبة الأولى بنسبة (32.07%)، تلاه بعد التعاطف بسبة (23.58%) ثم بعد ضبط النفس بنسبة (20.75%) ثم الاحترام بنسبة (9.43%)، ثم التسامح بنسبة (8.49%)، وفي المرتبة الأخيرة جاء بعد العدل بنسبة (5.66%).
وفي ضوء تلك النتائج أوصت الدراسة بمراعاة أبعاد الذكاء الأخلاقي عند تطوير مقررات لغتي الخالدة في المرحلة المتوسطة، وزيادة وعي معلمي اللغة العربية ومشرفيها في هذه المرحلة بأبعاد الذكاء الأخلاقي ودور مناهج اللغة العربية في تنميتها، وتدريبهم على استخدام إستراتيجيات تعليمية يمكن أن تسهم في تنميتها، كما اقترحت الباحثة بعضا من البحوث المستقبلية ذات العلاقة بأبعاد الذكاء الأخلاقي في مناهج تعليم اللغة العربية.
This study aimed at evaluating the dimensions of moral intelligence in the books of "My Eternal Language" in the intermediate stage in the Kingdom of Saudi Arabia . To achieve this goal, the researcher used the analytical descriptive method represented in the method of content analysis, and the study sample consisted of all the books of My Eternal Language in the three grades in the intermediate stage for the academic year 1444 AH in the three semesters, while the study tool was represented in the content analysis card of these books prepared by the researcher consisting of Seven dimensions of moral intelligence that include twenty-three sub-indicators.
The results of the study concluded that all dimensions of moral intelligence were available in the content of the books of My Eternal Language at a low rate. The average availability of these dimensions in the three grades in the intermediate stage was (16.66%), and the "conscience" dimension came first with a rate of (32.07%), followed by the dimension of empathy with a percentage of (23.58%) and then after self-control with a percentage of (20.75%). Then respect came with a rate of (9.43%), then tolerance with a rate of (8.49%), and in the last place came after justice with a rate of (5.66%).
In the light of these results, the study recommended taking into account the dimensions of moral intelligence when developing the courses of My Eternal Language in the intermediate stage and increasing the awareness of Arabic language teachers and supervisors at this stage of the dimensions of moral intelligence and the role of Arabic language curricula in its development and training them to use educational strategies that can contribute to its development. The researcher suggested some future research related to the dimensions of moral intelligence in the Arabic language teaching curricula.

الكلمات الرئيسية