واقـع الممارسات التقويمية لمهارات الفهم القـرائـي في ضوء اختبار PIRLS من وجهة نظر المعلمين The reality of assessment practices of reading comprehension skills in the light of the PIRLS test from the point of view of teachers

نوع المستند : بحوث

المؤلف

كليــة التــربيــة – جــامعــة أم القــرى

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على الممارسات التقويمية لمهارات الفهم القرائي في ضوء الاختبارات الدولية pirls، والكشف عن الصعوبات التي تواجهه المعلمين خلال عملية التقويم وفقاً لمتغير الجنس والمؤهل والخبرة في الفروق في استخدام الممارسات التقويمية. لدى معلمي اللغة العربية، ولتحقيق تلك الأهداف، تم اختيار عينة للتحقق من الخصائص السيكومترية 112(63 معلم، 49 معلمة)، وعينة نهائية 282 (128 معلمة، 154 معلما)، كما أعدت الباحثة استبانة لجمع البيانات، وتوصلت إلى عدد من النتائج أهمها: أن تقييم الممارسات كان عاليا أو عاليا جدا.
­تقييم الصعوبات كان متوسطا، الصعوبات التي نالت تقديرا أكبر منها: كثرة أعباء المعلمين، التنوع في الأدوات يحتاج لوقت أطول في التطبيق، كذلك وجود فروق دالة إحصائيًا بين الذكور والإناث في تقييم الممارسات التقويمية كدرجة كلية، والممارسات التقويمية الاختبارية، والممارسات التقويمية غير الاختبارية لصالح الإناث، بينما لم توجد فروق بينهما في تقييم الصعوبات.
The study aimed to identify the assessment practices for evaluating reading comprehension skills in light of the international PIRLS tests, and to reveal the difficulties teachers face during the assessment process, and the role of gender, qualification and experience in the differences in the use of assessment practices. For Arabic language teachers, and to achieve these goals, a sample was selected to verify the psychometric characteristics of 112 (63 teachers, 49 teachers), and a final sample of 282 (128 teachers, 154 teachers). That the evaluation of practices was high or very high. The evaluation of the difficulties was moderate. The difficulties that received a greater appreciation of them: the large number of teachers’ burdens, the diversity of tools that require a longer time in application. As well as the presence of statistically significant differences between males and females in evaluating evaluation practices as a total score, experimental evaluation practices, and non-experimental evaluation practices in favor of females , while there were no differences between them in the assessment of difficulties

الكلمات الرئيسية