فاعلية استراتيجية محطات التعلم الذكية في تنمية التحصيل في التربية الدينية الإسلامية وعادات العقل لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية The Effectiveness of The Learning Stations Strategy in Developing Achievement in Islamic Religious Education, And Habits of Mind Among Preparatory Stage School Students.

نوع المستند : بحوث

المؤلف

أستاذ مساعد مناهج وطرق تدريس اللغة العربية كلية التربية – جامعة المنوفية

المستخلص

 
هدف البحث الي تنمية التحصيل في التربية الدينية الإسلامية، وعادات العقل، لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي، واستخدمت منهجي البحث الوصفي، والتجريبي، التصميم شبه التجريبي، ولتحقيق أهداف البحث، تمَّ تصميم وضبط اختبار التحصيل المعرفي لوحدة الإنسان والكون، ومحطات التعلم الذكية لدراسة هذه الوحدة، ودليل المعلم لتدريسها، ومقياس عادات العقل، وتكونت عينة البحث من: (60) تلميذًا وتلميذةً من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي، تم توزيعها بالتساوي على مجموعتي البحث، الضابطة: التي درست وحدة الإنسان والكون بالطريقة التقليدية، والتجريبية: التي درستها باستراتيجية محطات التعلم الذكية، وتوصلت إلى وجود فرق دال إحصائيًّا عند مستوى (0,05) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين الضابطة والتجريبية، في التطبيق البعدي لاختبار التحصيل المعرفي، لوحدة الإنسان والكون ككل، وعند كل مستوى من مستوياته: التذكر، والفهم، والتطبيق، والتحليل، والتركيب، والتقويم، لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية، ووجود فرق دال إحصائيًّا عند مستوى (0,05) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين الضابطة والتجريبية، في التطبيق البعدي لمقياس عادات العقل ككل، وعند كل بُعْدٍ من أبعاده: المثابرة، مرونة التفكير، شغف التعلم، استخدام جميع الحواس في التعلم، لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية..
      The study aimed to study the learning methods of Islamic religious education and habits of mind among the second-year preparatory stage school students. It used the descriptive and experimental methodology, with semi experimental design, to achieve the aims of the achieve study, the test of achievement in Islamic religious education, in the unit of human and the universe was made and adjusted, then the smart learning stations used to study this unit. Then teachers guide to teach it, the habits of the mind scale.
     The sample of the study was composed of (60) male and female students of the second preparatory stage, it was divided equally into two groups: one control group that studied the unit of human and the universe, in the traditional way then the experimental group using the strategy of smart learning stations strategy.
      The study reached the result of statistically significant differences at the level (05.0) among the mean degrees of the students in the control and experimental group in the after application of learning achievement of the unit of human and the universe as a whole and at each level: remembering – understanding. application- analysis- composing and estimation for the sake of the students of the experimental group, there is a statistically significant differences at the level (05.0) among the mean degrees of the students in the control and experimental group in the after application of the mind habits as a whole and in each dimension as:  persistence- flexible thinking- the passion for learning- using all senses in learning for the sake of the students of the experimental group.

الكلمات الرئيسية