قياس الفاقد التعليمي في اكتساب المهارات لمادة اللغة الإنجليزية لدى طلبة التعليم الحكومي في المرحلة المتوسطة قبل وأثناء جائحة كورونا 19-Covid من وجهة نظر المعلمين والمعلمات Measuring educational loss in acquiring skills for English language course among public education students in the intermediate stage before and during the Covid 19 pandemic from the point o

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 تخصــص قيــاس وتقــويــم قسـم علـم النفـس - كليـة الـتربيـة جــامعــــة ام القــــرى

2 أستـاذ القيـاس والتقـويــم المشـــارك قسـم علـم النفـس - كليـة الـتربيـة جــامعــــة ام القــــرى

المستخلص

     هدفت الدّراسة للتعرف إلى قياس الفاقد التعليمي في اكتساب المهارات لمادة
اللغة الإنجليزية لدى طلبةِ التعليم الحكومي في المرحلةِ المتوسطة قبل وأثناء جائحة كورونا
19-Covid من وجهة نظر المعلمين والمعلمات، ولتحقيق أهداف الدّراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وأداة الدّراسة التالية " الاستبانة"، تكوّنت عينة الدّراسة من (282) معلم ومعلمة من معلمي ومعلمات اللغة الإنجليزية للتعليم الحكومي للمرحلة المتوسطة بمدينة تبوك، وقد تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة. وكان من أهم نتائج الدّراسة: أنَّ الفاقدَ التعليمي في مهارات اللغة الإنجليزية قبل جائحة كورونا (19-Covid) قد بلغ المتوسط الحسابي للدرجة الكلية (1.77)، وبلغ الوزن النسبي (35.4%) وبدرجة موافقةٍ منخفضةٍ جدًا، وأنَّ الفاقد التعليمي في مهارات اللغة الإنجليزية أثناء جائحة كورونا 19-Covid) بلغ المتوسط الحسابي للدرجة الكلية (3.36)، وبلغ الوزن النسبي (72.5%) وبدرجة موافقة مرتفعة، وأنَّ جودة أسلوب التعليم الجديد بلغ المتوسط الحسابي للدرجة الكلية (3.14)، وبلغ الوزن النسبي (62.8%)، وبدرجة موافقة متوسطة، وعدم وجود فروق جوهرية ذات دلالةٍ إحصائية (α<0.05) في درجاتِ تقييم المعلمين للفاقد التعليمي في مهارات اللغة الانجليزية لدى طلبة التعليم الحكومي في المرحلة المتوسطة (قبل) جائحة كورونا بالنسبة (لنوع الجنس، المؤهل العلمي، التخصص) ووجود فروق جوهرية ذات دلالةٍ إحصائيةٍ لمتغيري (العمر، سنوات الخبرة،) قبل جائحة كورونا، لا توجد فروق ذات دلالةٍ إحصائية عند مستوى (α<0.05) في الفاقد التعليمي في مهارات اللغة الإنجليزية لدى طلبة التعليم الحكومي في المرحلة المتوسطة أثناء جائحة كورونا تعزى للمتغيرات الديمغرافية التالية: (نوع الجنس، سنوات الخبرة،)، بينما وجدت فروق ذات دلالةٍ إحصائيةٍ للمتغيرات الديمغرافية التالية: (المؤهل العلمي، العمر، التخصص).
The study aimed to identify the measurement of educational loss in acquiring English language skills for public education students in the intermediate stage before and during the covid-19 pandemic from the teachers’ point of view, and to achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive analytical approach, as well as the following study tool “the questionnaire”, The study sample consisted of (282) male and female teachers of English for public education for the intermediate stage in the Tabuk city and governorates , and they were chosen by the simple random method.Among the most important results of the study: that the educational loss in English language skills before the Covid 19 pandemic reached the arithmetic mean of the total score (1.77), and the relative weight was (35.4%) and with a very low degree of approval, that the educational loss in English language skills during a pandemic Covid 19  the arithmetic mean of the total degree reached (3.36), the relative weight reached (72.5%), with a high degree of approval, and that the quality of the new teaching method reached the arithmetic average of the total degree (3.14), the relative weight reached (62.8%), and with a medium approval degree. And the absence of statistically significant differences (α > 0.05) in the teachers’ evaluation scores for educational loss in English language skills among public education students in the intermediate stage (before) the Covid 19 pandemic with regard to (gender, educational qualification, specialization) and the presence of significant differences Statistical for the two variables (age, years of experience,) before the Covid 19 pandemic, there are no statistically significant differences at the level (<0.05α) in the educational loss in English language skills among public education students in the middle stage during the Covid 19 pandemic due to the following demographic variables: (Type of sex, age watt experience), While there were statistically significant differences for the following demographic variables: (educational qualification, age, specialization).

الكلمات الرئيسية