تقديرات المعلمين لدور الأنشطة اللاصفية في الكشف عن الموهوبين الصم وضعاف السمع مــن وجهــــة نظــر معلميهــــم Teachers' Estimates of the Role of Extracurricular Activities in Detecting Gifted Deaf and Hard of Hearing from the Point of View of Their Teachers

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 باحثة بقسم التربية الخاصة كلية التربية – جامعة أم القرى

2 أستـاذ الـتربيـة الخـاصــة كلية التربية – جامعة أم القرى

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على تقديرات المعلمين لدور الأنشطة اللاصفية في الكشف عن الموهوبين الصم وضعاف السمع من وجهة نظر معلميهم. وتكونت عينة الدراسة من (41) معلم ومعلمة من معاهد الامل ومدارس الدمج التابعة لادارة تعليم مدينة مكة المكرمة. تم اختيارهم بطريقة عشوائية. اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي. واستخدمت الاستبانة كأداة لتحقيق أهدافها. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن الأنشطة اللاصفية تكشف الموهوبين من ذوي الإعاقة السمعية بدرجة متوسطة من وجهة نظر معلميهم. وقد جاء النشاط اللاصفي الفني بأعلى درجة موافقة لمعلمين ومعلمات الصم، بينما كان النشاط اللاصفي الاجتماعي الأعلى في تقدير معلمين ومعلمات ضعاف السمع. فيما جاء النشاط الثقافي اللغوي بأقل درجات موافقة من قبل معلمين ومعلمات الصم وضعاف السمع. كما أكدت نتائج الدراسة عن وجود فروق دالة في تقديرات المعلمين وفقا لمتغير الجنس لصالح معلمين الصم الذكور على النشاط الاجتماعي. بينما كانت تقديرات معلمين ومعلمات ضعاف السمع متقاربة. وأوصت الدراسة بضرورة التنويع في أساليب الكشف عن الطلبة الموهوبين من الصم وضعاف السمع.
The current study aimed to identify teachers' estimates of the role of extracurricular activities in detecting gifted deaf and hard of hearing from the point of view of their teachers. The study sample consisted of (41) teachers from Al-Amal institutes and integration schools affiliated to the Education Department of the City of Makkah Al-Mukarramah. They were chosen at random. The study adopted the descriptive approach. The questionnaire was used as a tool to achieve its objectives. The results of the study concluded that extracurricular activities reveal talented people with hearing disabilities to a moderate degree from the point of view of their teachers. The artistic extracurricular activity came with the highest degree of agreement for teachers of the deaf, while the social extracurricular activity was the highest in the evaluation of the hard of hearing teachers. As for the linguistic cultural activity, the lowest degrees of approval by teachers of the deaf and hard of hearing. The results of the study also confirmed the existence of significant differences in teachers' ratings according to the gender variable in favor of deaf male teachers on social activity. While the estimates of male and female teachers of the hard of hearing are close. The study recommended the necessity of diversifying the methods of identifying gifted students who are deaf and hard of hearing.

الكلمات الرئيسية