أسباب عزوف طالبات المرحلة الثانوية عن القراءة الجهرية في حجرة الصف ودور المعلمة في تنمية اتجاه إيجابي نحوها Reasons for the reluctance of secondary school students to read aloud in the classroom the role of the teacher in developing a positive attitude towards her

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 معلمة لغة عربية في الثانوية الثالثة الرائدة بنات في محافظة جدة بكالوريوس لغة عربية- كلية التربية جـــامعـــة جـــدة

2 أستاذ مساعد بقسم ماجستير القيادة التربوية بجامعة دار الحكمة – جدة

المستخلص

ھدفت الدراسة الحالیة إلى معرفة أسباب عزوف طالبات المرحلة الثانوية عن القراءة الجهرية داخل حجرة الصف، ودور المعلمة في إثارة دافعية الطالبات، وتكوين اتجاه إيجابي لديهن نحو القراءة الجهرية. لقد استخدمت الباحثة المنھج الوصفي التحليلي، ومن أجل تحقيق أھداف الدراسة قامت الباحثة ببناء أدوات محددة تمثلت في: استبانة للطالبات والمعلمات لمعرفة أسباب عزوف الطالبات عن القراءة الجهرية داخل حجرة الصف وقد أجاب عنها (72) طالبة و(10) معلمات، وبطاقة ملاحظة لأداء مهارات القراءة الجهرية لــ (18) طالبة، ومن ثم تم إجراء مقابلة مع (8) معلمات ومشرفة اللغة العربية؛ من أجل معرفة دور المعلمة في إثارة دافعية طالبات المرحلة الثانوية وتكوين اتجاه إيجابي نحو القراءة الجهرية في حجرة الصف. وأظهرت نتائج البحث عزوف بعض طالبات المرحلة الثانوية عن القراءة الجهرية داخل حجرة الصف بالرغم من امتلاكهن لمهارات القراءة الجهرية لأسباب تتعلق بضعف ثقة الطالبات في أنفسهن من مواجهة الجمهور، وخوفهن من ردة فعل المعلمة بنسبة 50%، وقلق الطالبات وخجلهن من تعليقات الصديقات لهن بنسبة 47%، كما أظهرت النتائج بعد استخدام المعلمة لبطاقات التقييم الذاتي وتقييم الأقران لمهارات القراءة الجهرية أن جميع الطالبات أصبحن يقرأن بطلاقة ودون تردد بنسبة 100%، وهذه نتيجة تدل على وعي الطالبات التام بمهارات القراءة الجهرية، وعلى أن تقييم الأقران ساعد على إزالة الشعور بالخجل والقلق من تعليق الصديقات وزيادة ثقة الطالبة بنفسها والتغلب على مُعيقات القراءة الجهرية لديها، كما أن لأسلوب المعلمة في التشجيع والتحفيز، واستمرارية التدريب والتقييم دور كبير وفعال في إثارة دافعية الطالبات وتكوين اتجاه إيجابي نحو القراءة الجهرية في الصف، وفي ضوء النتائج السابقة كانت أبرز توصيات البحث: الاهتمام بمهارات القراءة الجهرية والتركيز عليها في المرحلة الثانوية باعتبارها وسيلة تساعد على بناء الشخصية وتنمية الثقة بالنفس، وإتاحة الفرص للطالبات بتطبيق بطاقات التقييم الذاتي وتقييم الأقران لمهارات القراءة الجهرية، وإقامة مناظرات وندوات كحصص تطبيقية في المرحلة الثانوية، وتضمين المناهج الدراسية بموضوعات تهدف إلى رفع ثقة الطالبات في المرحلة الثانوية، وإزالة الخوف والارتباك والشعور بالخجل ومعرفة الطرق التي تساعد طالبات المرحلة الثانوية على حل مشكلاتهم النفسية من خلال قراءتها.
The current study aimed to highlight the causes of high school female students’ reluctance to participate in reading aloud in the classroom and the role of the teacher in promoting their motivation, interest, and positive perspectives towards reading aloud.
To achieve the study objectives, descriptive statistics were used to summarize the data that were collected by three different tools. All the tools were developed by the researcher. The first tool is a questionnaire for the female students and their teachers to discover the reasons behind the students’ reluctance to read aloud in the classroom and it was answered by 72 students and 10 teachers. The second tool is an observation card that is used to assess the skills involved in reading aloud and it was used for 18 students. After collecting the data from the previous tools, 8 of the Arabic Language teachers and their supervisor were interviewed individually to investigate the role of Arabic Language teachers in promoting their motivation, interest, and positive perspectives toward reading aloud. The results of the research showed that the reasons behind the reluctance of some high school students to read aloud inside the classroom despite their good reading aloud skills are 50% related to the lack of confidence in public speaking and the fear of their teacher’s rejection, 47% related to anxiety about the colleagues' comments on their aloud reading and the possible embarrassment. Moreover, the study results showed 100% improvement in the reading aloud skills that involve reading fluently and accurately after using the developed observation card among the students to assess their reading aloud skill as well as assessing their colleagues' skills. The final results of this study indicate that the awareness of the reading aloud skills among female high school students was achieved and the role of using the self-assessment and colleagues assessment observation cards helped the student in overcoming the barriers that were set between them and the aloud reading, the fear of embarrassment, and the anxiety about colleagues' comments on their aloud reading. Additionally, that method of assessment increased the students' confidence in their ability to speak and read publicly.
The study found that the teacher's style of encouragement and motivation, and the continuity of training and evaluation have a major role in promoting the student motivation effectively, along with developing positive perspectives to read aloud confidently in the classroom. In the light of the previous results, the most prominent recommendations are to focus on enrolling the reading aloud skills in the classrooms and encourage the development of these skills among students. This will help the high school students to build confident personalities and improve their self-esteem.
Moreover, allowing the opportunity for the students and teachers to use the observation cards for self and peer assessment to improve the reading aloud skills and monitor the students' progress by encouraging them to participate in practical public speaking such as participating in a Persuasive Speech Communication class. Finally, the study recommends enrolling in educational topics that promote self-esteem and confidence among high school female students, aiming to help them to overcome the fear of embarrassment and rejection and from there, provide them with the essentials skills to solve their psychological problems.