دور بـرامــج مـركــز الـوعـي الفـكري في تعـزيـز الأمـن الفـكري لـدى طــالبـــات جــامعــــة المـلك فيصـــل The role of the programs of the Intellectual Education Center in enhancing the intellectual security among female students at King Faisal University

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 باحثة بقسم قسم علم الإجرام، كلية علوم الجريمة جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية

2 أستاذ مشارك بقسم الدراسات الاجتماعية كلية الآداب، جامعة الملك فيصل

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على دور برنامج الوعي المعرفي في تعزيز الأمن الفكري لدى طالبات جامعة الملك فيصل، وتبيان دور برنامج الانتماء الوطني في تعزيز الأمن الفكري لدى طالبات جامعة الملك فيصل، وتوضيح دور برنامج نبذ التطرف والتعصب في تعزيز الأمن الفكري لدى طالبات جامعة الملك فيصل، والكشف عن دور برنامج التعايش في تعزيز الأمن الفكري لدى طالبات جامعة الملك فيصل.
وتكون مجتمع الدراسة من طالبات جامعة الملك فيصل في بعض الكليات والعمادات التي تعد الأعلى نسبة في تنفيذ برامج التوعية الفكرية في الجامعة، والمتمثلة في: (كلية الحقوق، وكلية التربية، وكلية الدراسات التطبيقية وتنمية المجتمع، وعمادة السنة التحضيرية)، وبلغ مجموع الطالبات اللاتي دخلن هذه البرامج (861) طالبة،وطبقت العينة الطبقية على بعض الكليات ذات العدد الكبير، والحصـر الشامل لطالبات كلية التربية نسبة لأن عدد الطالبات اللاتي طبقت عليهن البرنامج قليل، وبلغ حجم مفردات مجتمع الدراسة اللاتي طبقت عليهن أداة الدراسة (156) طالبة، واستخدمت منهج المسح الاجتماعي بأسلوب العينة، والحصـر الشامل، وأداة الاستبانة.
وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج من أهمها: أسهم برنامج الوعي المعرفي في زيادة وعي الطالبات بالقضايا التي يترتب عليها عواقب المخالفات الفكرية والمعلوماتية، ومن ثمّ عزز مستوى الأمن الفكري لديهن، وعزز برنامج الانتماء الوطني من الأفكار الإيجابية لدى الطالبات من خلال تشجيعهن على المحافظة على ممتلكات الوطن ومكتسباته، ومحاربة نقل الشائعات المغرضة عن الوطن، وبث روح المواطنة في نفوسهن، وعزز برنامج نبذ التطرف والتعصب الأمن الفكري لدى الطالبات، من خلال المحاضـرات التي قدمها البرنامج، والتي ركزت على الهوية الوطنية، واحترام أفكار وحرية الآخرين، وترسـيخ مبدأ العلاقات الإنسانية بين الطالبات، وأسهم برنامج التعايش في تعزيز الأمن الفكري لدى الطالبات من خلال احترامهن لشخصية الآخر دون الالتفات للطبقة الاجتماعية أو المذهب أو القبيلة؛ مما أسهم ذلك في نبذ التعصب الديني والقبلي والعنصـرية بين الطالبات، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات الطالبات تجاه محور (دور برنامج الانتماء الوطني في تعزيز الأمن الفكري) تبعاً لاختلاف العمر، لصالح الفئة العمرية الأكبر (من 23 سنة فأكثر)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات الطالبات تجاه محور (دور برنامج الوعي المعرفي في تعزيز الأمن الفكري) تبعاً لاختلاف العمادة أو الكلية، لصالح (كلية التربية)، وأوصت الباحثة بالعديد من التوصيات التي وجهت لمركز الوعي الفكري بوزارة التعليم ووحدة التوعية الفكرية بجامعة الملك فيصل منها: تضمين البرامج بعض المحاضـرات والأنشطة التي تسهم في رفع مستوى وعي الطالبات بالقضايا المتعلقة بالمخالفات الفكرية والمعلوماتية، وتكثيف برامج الوعي الفكري التي لها دور في توعية الطالبات بالكتب والمطبوعات التي تحتوي على الأفكار والاتجاهات المضللة، والتعاون مع مراكز الثقافة والتراث والسـياحة في تكثيف البرامج التي توضح أهمية مكانة ممتلكات الوطن في تعزيز الانتماء الوطني.
Statement of the Research Problem: The research problem sets out an answer to the research key quotation, what is the role of the programs of the Intellectual education Center in enhancing the intellectual security of female students at King Faisal University?
This study aims to Identify the role of the cognitive awareness program in enhancing intellectual security among female students at King Faisal University. And Clarify the role of the national belonging program in enhancing intellectual security among female students at King Faisal University. And Clarify the role of the program of renunciation extremism and intolerance in enhancing intellectual security among students at King Faisal University. And Highlight the role of the Coexistence Program in enhancing the intellectual security of female students at King Faisal University.
Be the study population The study population consisted of female students in some colleges and deanships of King Faisal University that are considered the highest sections in the implementation of intellectual awareness programs at the university, namely: (College of Law, College of Education, College of Community Development, and Deanship of the Preparatory Year), the program addressed overall (861) The stratified sample was applied to some of the colleges with a large number, and the comprehensive count Due to the fact that the number of students who have applied the program is small, and the size of the study population reached (156) female students whom subjected to the study tools. And used The researcher used the descriptive approach using the social survey sampling method and the questionnaire as a tool for data collection
.The study reached many results, the most important of which are: The cognitive awareness program contributed to increasing the students’ awareness on consequences for intellectual and information violations, thus enhancing their level of intellectual security. The national belonging program highlighted the importance of the positive ideas of female students by encouraging them to preserve the public properties and gains of their country and preventing the circulation of malicious rumors against it. And to spread the soul of citizenship among them, the program of renouncing extremism and Intolerance has strengthened the intellectual security of the students, through the lectures presented during the program, which focused on national identity, respect for the ideas and freedom of others, and the promoting the principle of human relations among the students. The coexistence program contributed to enhancing the intellectual security of the female students By respecting the others without consideration to their social class, sect, or tribe; This contributed to the renouncing the religious and tribal intolerance and racism among female students, and the existence of statistically significant differences between the averages of female students’ responses to the aspect of (the role of the national belonging program in enhancing intellectual security) according to the difference in age, in favor of the older age group (from 23 years and over), and the existence of differences Statistical significance between the averages of female students ’responses towards the aspect of (the role of the cognitive awareness program in enhancing intellectual security) according to the difference in the deanship or college, in favor of the (College of Education). The researcher recommended several recommendations addressed to the Intellectual Awareness Center at the Ministry of Education and the Intellectual Awareness Unit at King Faisal University, including : The programs should include some lectures and activities that contribute to raising the students’ awareness of issues related to intellectual and information violations, and intellectual awareness programs should strongly guide the students about books and publications that contain wrong ideas, misleading trends, and intensify the cooperation with culture, heritage, and tourism centers to held programs that illustrate the importance of the country public properties in promoting national belonging.

الكلمات الرئيسية