الـبرامــج الانتقـاليـة وتطبيقـاتهـا في مجال تأهيل الاشخاص ذوي الاعاقة (الصم وضعاف السمع نموذجًا) Transitional programs and their applications in the field of rehabilitation of persons with disabilities (deaf and hard of hearing persons as a model)

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة کلية التربية- جامعة بنهــا کلية التربية- جامعة أم القـرى

2 ماجستير في التربية الخاصة جامعة الملک سعود ومترجمة لغة اشارة

المستخلص

هدف البحث الحالي الى القاء الضوء على الخدمات الانتقالية واهميتها وکيفية التخطيط لها والکشف عن المعيقات التي تواجه تقديم الخدمات الانتقالية للطلاب الصم. حيث تسهم الخدمات الانتقالية في الوصول للاستقلالية والانتقال للتعليم ما بعد الثانوي أو التدريب للأشخاص ذوى الاعاقة، وتنمية العلاقات الاجتماعية، واختيار المهنة، والاندماج في المجتمع وإدارة الشئون المالية والرعاية الصحية. کما رکز البحث على التخطيط للانتقال الناجح والتي تبدأ بتقييم المراحل الانتقالية وذلک بجمع بيانات الطالب ذوي الإعاقة وتدوين نقاط القوة لدية واحتياجاته وميوله وارتباطها بمتطلبات العمل في المستقبل والحياة المستقلة والبيانات الشخصية والاجتماعية والتعليمية، واهمية مشارکة الطالب واسرته في التخطيط للانتقال ومدى ارتباطها بنجاح الانتقال. کما ذکر البحث اهمية إقامة علاقات بين المدرسة المؤسسات المجتمعية وکيفية الدعم المقدم من هذه المؤسسات اما ماديا أو من خلال توفير الخدمات ذات الصلة للشخص ذو الاعاقة في حال تخرجه من المدرسة الثانوية.
وفي ضوء محاور البحث تم تحديد عدد من التوصيات من أهمها ما يلي:

العمل على تصميم خطط دراسية للطلاب الصم وضعاف السمع تسهل انتقالهم لإکمال التعليم او سوق العمل بعد المرحلة الثانوية.
توفير برامج ارشادية للمعلمين وأسر الطلاب الصم وضعاف السمع لمناقشة مشاکل طلابهم والاطفال والراشدين من الصم وضعاف السمع ووضع خطة علاجية للتغلب عليها.
الاستفادة من برنامج السنة التأهيلية للطلاب الصم وضعاف السمع بجامعة الملک سعود، ونقل خبراته الي الجامعات السعودية والعربي

 
The present research aims to highlight the transitional. Services, their importance and how to plan them and identify obstacles that hinder providing these transitional services for deaf students. Transitional services contribute in independence and transition to post – secondary education or training persons with disabilities, developing social relations, profession choice, inclusion in society and financial affairs management, and health care. The research focuses also on planning for successful transition, that begins by the valuation of transitional stages, by collecting data of student with disability, writing his strengths, needs, tendencies, and their relationship with work requirements in the future, independent living, personal data, and social, educational data, and the importance of the participation of the student and his family in planning for transition, and extent of its correlation with transition success. The research mentioned also the importance of building relationships between school and community organizations, and ow to support these organizations, whether financially or through providing services for the person with disability in case that he graduates from secondary school. In light of research axes, there are some recommendations.

Working on designing educational plans for deaf and hard of hearing students, that facilitate their transition to complete their education, or to work after secondary school.
Providing counselling programs for deaf and hard of hearing students’ teachers and families, to discuss their problems and design therapeutic plan to confront them.
Making use of the grade rehabilitative program for deaf and hard of hearing students in king Saud university, and transfer its experiences to other Saudi and Arab universities.

الكلمات الرئيسية