رؤيـــة حــول الــتربيـــة الاعـــلاميـــة المفــــــاهيــــــم والمبــــــادئ A vision of media education, concepts and principles

نوع المستند : بحوث

المؤلف

أستاذ الإعلام بکلية المجتمع برفحاء جامعة الحدود الشماليه- المملکة العربية السعودية أستاذ الإعلام بکلية التربية النوعية جامعة بنها- جمهورية مصر العربية

المستخلص

تتناول الورقة البحثية بعض المفاهيم و الرؤي حول مفهــــوم التربيــــة الإعلاميــــة ونشــأتها وتطــورها واهم أهـــدافها ومبـــادئها. وکان من بينها أن التربية الإعلامية تقوم على مجموعة من المحاور العملية من بينها عملية تکنولوجيا المعلومات، والاطلاع والتعامل بسهولة مع وسائل الإعلام المختلفة، والوعي الإعلامي القائم على التواصل، واکتساب المعلومات الحيوية والاستراتيجية الخاصة بالإعلام، والاستخدام الآمن له. التربية الإعلامية بأنها " تختص بالتعامل مع کل وسائل الإعلام، وتمکن أفراد المجتمع من اکتساب الفهم المتقدم لوسائل الاتصال الإعلامي التى تستخدم في بيئتهم، وکذلک فهم الطريقة التى تعمل بها، واکتساب المهارات في استخدام وسائل الإعلام في الاتصال بالآخرين، ويجب أن تحدث عن طريق الأنظمة التربوية الرسمية وغير الرسمية.
وتتشابه التربية الإعلامية التقليدية والحديثة في کل من فهم الإعلام، ودوره في المجتمع، والأهداف المتوقعة من التربية الإعلامية. وتشير البحوث والدراسات التي أجريت حول التربية الإعلامية تطور المفهوم من المفهوم الکلاسيکي (القراءة والکتابة) إلى المفهوم السمعي بصري (المتعلق بالإعلام الإلکتروني) إلى التربية الرقمية (المرتبطة بالإعلام الرقمي) وأخيراً إلى الإعلام الجديد (المرتبط بالإنترنت ووسائل التواصل الاجتماعي).
وترجع اهمية التربية الإعلامية الي أنها واعدة وتحمل أملاً للأطفال والمراهقين والشباب بصفة خاصة ولأفراد المجتمع بصفة عامة بتوعيتهم وتحصينهم ضد التأثيرات الضارة لوسائل الإعلام, و هناک اتفاقاً على أهميتها فهي ليست قضية خلافية بل تؤيدها مؤسسات وسائل الإعلام کما يؤيدها مناصرو الصحة العامة
This research paper deals with some concepts and visions of the concept of media education; its origins and development; and the most important objectives and principles. Among these concepts and visions was that the media education is based on a number of practical pivots, including the process of information technology; easy access to and interaction with various means of the media; media awareness based on communication; and acquisition of vital strategic information related to the media and its safe use. These concepts and visions show that media education is “concerned with dealing with all the means of the media and enabling the community members to acquire an advanced understanding of the means of media communication which are used in their environment, as well as understand the way in which these means operate, and acquire skills in using the media in communicating with the others, which must take place through formal and informal educational systems.
The traditional and modern media educations are similar in terms of understanding the media, its role in the society, and the expected objectives of media education. Research and studies conducted on media education show the evolution of the concept from the classical concept (reading and writing) into the audiovisual concept (related to electronic media) into the digital education (linked to digital media) and finally into the new media (linked to the Internet and social media).
The importance of media education stems from the fact that it is promising and carries hope for the children, the adolescents, and the youths in particular, as well as the members of the society in general: by educating and fortifying them against the harmful effects of the media. There is a consensus on its importance as it is not a controversial issue, but rather is supported by the media institutions as well as by the public health advocates.